Google
szukaj:
Menu główne
strona główna
strona artykułów
strona newsów
forum
księga gości
katalog stron
family tree
schwiebus.2002
schwiebus.2004
Ostatnio dodane
Zamknięty ołtarz
Sukiennik świeb...
Portret miasta ...
Podróże Pekaesem ...
Spod przymkniętych ...
Los Sióstr ze Schwiebus
Tajemnice ...
Boromeuszki cd.
Historia zmian..
Sala Gotycka
Wernhera ścieżkami
Kreatywni inaczej ..
Od legendy do ..
Świebodzińska legenda
Inskrypcja z 1735
Jakub Schickfus
Obrazki z przeszłości
Publikacje..
Świebodzińskie lecznictwo
Szpital
Wokół Ratusza
Odkrycie krypty
Bibliografia
Plac w przebudowie
Najazd na Ratusz
Dekret mianowania
Nowa twarz rynku
Na bruk nie wjedziesz
Odnówmy kamienice
Konsultacje
Hubertus Gabriel
Robert Balcke
Ruch wokół ratusza
Czasowy zarząd
Przesiedleńcy 1945
Izba pamiątek
Wiekowe znaleziska
Spór wokół ratusza
Co dalej ze starówką?
Granit pod ratuszem
Kronika Schickfusa
Początki - podsumowanie
Początki oświaty
Najazd Zbąskiego
Maciej Kolbe
Świebodzińska "Solidarność"
Szczątki św. Jerzego
Pieniądze na ratusz
Początki oświaty
Granit w śródm..
Sulechów retro
Nowy Rok
Życie religijne
Odpolitycznianie ...
Ulice do poprawki
Wieża Bismarcka
Kościół pw. św. M.A.
Kościół pw. N.M.P. K.P.
Zamek ...
Eberhard Hilscher
Baron J.H. v. Knigge
Z życia mieszczan
Świadectwo urodzenia
Sukiennictwo w dziejach
Żary inwestują w starówkę
Strajk w Lubogórze w 1981 r.
Początki edukacji szkolnej
Pierwsze, szkolne lata
Kresy
Koniec niemieckiego panowania
Dramatyczne wydarzenia
Historyczne początki
Ratusz się sypie
Schwiebüssen Schwibus
Dialog a badania arche
Unikalne Cmentarzyska
100 lat temu - 1904 r.
100 lat temu - 1902 r.
Aktualizacje
Ogólniak
Cmentarz miejski
Dekomunizacja ulic
PKP chce likwidować..
Przesiedleńcy 1945
100 lat temu - 1906 r.
Spuścizna po Hilscherze
Dworzec z horroru
Piszczyński Zenon
M. v. Knobelsdorff
Archeologia okolic
J.K. Sobociński
Katalog C&Co.™
A.D. 2012
zbiór własny
katalog ulic
ostatnio dodane

2012-04-15
C&Co.™ 1208
C&Co.™ 1207
C&Co.™ 1206
C&Co.™ 1205
C&Co.™ 1204
C&Co.™ 1203
C&Co.™ 1202
C&Co.™ 1201
2012-04-05
C&Co.™ 1200
C&Co.™ 1199
C&Co.™ 1198
C&Co.™ 1197
C&Co.™ 1196
C&Co.™ 1195
C&Co.™ 1194
C&Co.™ 1193
C&Co.™ 1192
C&Co.™ 1191
C&Co.™ 1190
2012-03-30
C&Co.™ 1189
C&Co.™ 1188
C&Co.™ 1187
C&Co.™ 1186
C&Co.™ 1185
C&Co.™ 1184
C&Co.™ 1183
C&Co.™ 1182
C&Co.™ 1181
C&Co.™ 1180
C&Co.™ 1179
C&Co.™ 1178
C&Co.™ 1177
C&Co.™ 1176
C&Co.™ 1175
C&Co.™ 1174
C&Co.™ 1173
C&Co.™ 1172
C&Co.™ 1171
C&Co.™ 1170
C&Co.™ 1169
C&Co.™ 1168
C&Co.™ 1167
2012-03-22
C&Co.™ 1166
C&Co.™ 1165
C&Co.™ 1164
C&Co.™ 1163
C&Co.™ 1162
C&Co.™ 1161
C&Co.™ 1160
C&Co.™ 1159
C&Co.™ 1158
C&Co.™ 1157
C&Co.™ 1156
C&Co.™ 1155
C&Co.™ 1154
C&Co.™ 1153
C&Co.™ 1152
C&Co.™ 1151
C&Co.™ 1150
2012-03-12
C&Co.™ 1149
C&Co.™ 1148
C&Co.™ 1147
C&Co.™ 1146
C&Co.™ 1145
C&Co.™ 1144
C&Co.™ 1143
C&Co.™ 1142
C&Co.™ 1141
C&Co.™ 1140
C&Co.™ 1139
C&Co.™ 1138
C&Co.™ 1137
C&Co.™ 1136
C&Co.™ 1135
C&Co.™ 1134
C&Co.™ 1133
C&Co.™ 1132
C&Co.™ 1131
C&Co.™ 1130
C&Co.™ 1129
C&Co.™ 1128
C&Co.™ 1127
C&Co.™ 1126
C&Co.™ 1125
2012-03-03
C&Co.™ 1124
C&Co.™ 1123
C&Co.™ 1122
C&Co.™ 1121
C&Co.™ 1120
C&Co.™ 1119
2012-02-27
C&Co.™ 1118
C&Co.™ 1117
C&Co.™ 1116
2012-02-26
C&Co.™ 1115
C&Co.™ 1114
C&Co.™ 1113
C&Co.™ 1112
C&Co.™ 1111
C&Co.™ 1110
2012-02-25
C&Co.™ 1109
C&Co.™ 1108
C&Co.™ 1107
C&Co.™ 1106
C&Co.™ 1105
C&Co.™ 1104
C&Co.™ 1103
C&Co.™ 1102
C&Co.™ 1101
C&Co.™ 1100
2012-02-19
C&Co.™ 1099
C&Co.™ 1098
C&Co.™ 1097
C&Co.™ 1096
C&Co.™ 1095
2012-02-17
C&Co.™ 1094
C&Co.™ 1093
C&Co.™ 1092
C&Co.™ 1091
C&Co.™ 1090
C&Co.™ 1089
C&Co.™ 1088
C&Co.™ 1087
C&Co.™ 1086
C&Co.™ 1085
2012-02-13
C&Co.™ 1084
C&Co.™ 1083
C&Co.™ 1082
2012-02-12
C&Co.™ 1081
C&Co.™ 1080
C&Co.™ 1079
C&Co.™ 1078
C&Co.™ 1077
C&Co.™ 1076
C&Co.™ 1075
C&Co.™ 1074
C&Co.™ 1073
C&Co.™ 1072
2012-02-11
C&Co.™ 1071
C&Co.™ 1070
C&Co.™ 1069
C&Co.™ 1068
C&Co.™ 1067
C&Co.™ 1066
C&Co.™ 1065
C&Co.™ 1064
C&Co.™ 1063
C&Co.™ 1062
C&Co.™ 1061
Katalog C&Co.™
A.D. 2007
2007-03-12
C&Co.™ 1057
C&Co.™ 1056
C&Co.™ 1055
C&Co.™ 1054
C&Co.™ 1053
C&Co.™ 1052
C&Co.™ 1051
2007-03-11
C&Co.™ 1050
C&Co.™ 1049
C&Co.™ 1048
C&Co.™ 1047
C&Co.™ 1046
C&Co.™ 1045
C&Co.™ 1044
C&Co.™ 1043
C&Co.™ 1042
C&Co.™ 1041
C&Co.™ 1040
C&Co.™ 1039
C&Co.™ 1038
C&Co.™ 1037
C&Co.™ 1036
C&Co.™ 1035
C&Co.™ 1034
C&Co.™ 1033
C&Co.™ 1032
C&Co.™ 1031
C&Co.™ 1030
C&Co.™ 1029
C&Co.™ 1028
C&Co.™ 1027
C&Co.™ 1026
C&Co.™ 1025
C&Co.™ 1024
C&Co.™ 1023
C&Co.™ 1022
C&Co.™ 1021
C&Co.™ 1020
C&Co.™ 1019
C&Co.™ 1021
C&Co.™ 1020
C&Co.™ 1019
C&Co.™ 1018
2007-03-08
C&Co.™ 1017
C&Co.™ 1016
C&Co.™ 1015
C&Co.™ 1014
C&Co.™ 1013
C&Co.™ 1012
C&Co.™ 1011
C&Co.™ 1010
C&Co.™ 1009
C&Co.™ 1008
C&Co.™ 1007
C&Co.™ 1006
C&Co.™ 1005
C&Co.™ 1004
C&Co.™ 1003
2007-03-06
C&Co.™ 1002
C&Co.™ 1001
C&Co.™ 1000
C&Co.™ 0999
C&Co.™ 0998
C&Co.™ 0997
C&Co.™ 0996
C&Co.™ 0995
C&Co.™ 0994
C&Co.™ 0993
C&Co.™ 0992
C&Co.™ 0991
C&Co.™ 0990
C&Co.™ 0989
C&Co.™ 0988
C&Co.™ 0987
C&Co.™ 0986
C&Co.™ 0985
C&Co.™ 0984
C&Co.™ 0983
C&Co.™ 0982
C&Co.™ 0981
C&Co.™ 0980
C&Co.™ 0979
C&Co.™ 0978
C&Co.™ 0977
C&Co.™ 0976
2007-03-02
C&Co.™ 0975
C&Co.™ 0974
C&Co.™ 0973
C&Co.™ 0972
C&Co.™ 0971
C&Co.™ 0970
C&Co.™ 0969
C&Co.™ 0968
C&Co.™ 0967
C&Co.™ 0966
C&Co.™ 0965
C&Co.™ 0964
C&Co.™ 0963
C&Co.™ 0962
C&Co.™ 0961
C&Co.™ 0960
C&Co.™ 0959
C&Co.™ 0958
C&Co.™ 0957
Inne
forum
kontakt
bannery
download
logowanie
rekomenduj nas
Menu użytkownika
Nie masz jeszcze konta? Możesz sobie założyć!
Statystyki
userów na stronie: 0
gości na stronie: 5

subskrypcja
informacje o zmianach na twój mail!
Artykuły > Wokół Ratusza... > Świebodzińska Starówka - Co robicie z tym placem?
Renowacja w strefie A /2001/02
Rynek kwitnącej wiśni /2001/03
Ginący Ratusz /2001/05
Dziesięć kamienic na początek /2001/05
Kolorowe miasto /2002/02
Gabinet dla pisarza /2003/11
Ratusz się sypie /2004/01
Cisza na starówce /2004/08
Teraz ratusz /2004/09
Kosmetyka po latach /2004/12
Niewidzialne ciało /2005/03
Wspólnoty uradziły /2005/04
Przepisy dla naiwnych /2005/08
W Muzealnych murach /2000-2005/
Ratusz się sypie /2005/11
Żary inwestują w starówkę /2005/11
Granit w śródmieściu /2006/01
Granit pod ratuszem /2006/04
Co dalej ze starówką? /2006/08
Spór wokół ratusza /2006/08
Świebodzińska Starówka - Co robicie z tym placem? /2006/08

Świebodzińska Starówka - Co robicie z tym placem?

Świebodzin.com
22 sierpnia 2006 r.

Pod wielkim znakiem zapytania stoi rewitalizacja starówki w Świebodzinie, a konkretnie modernizacja Placu Jana Pawła II – doniosło kilka dni temu Radio Zachód. Na razie nie można rozpisać przetargu na realizację tej inwestycji, bo Urząd Miasta nie może dojść do Porozumienia ze Starostwem.

Problem tkwi w tym, że magistrat chce wpuścić na plac regularny ruch kołowy. Takiemu rozwiązaniu stanowczo sprzeciwia się Starosta.

Jak to ma wyglądać?

Według projektu przez Plac Jana Pawła II mają przebiegać dwie nitki jezdni jednokierunkowych. Jedna ma połączyć ulicę Wiejską z Górną, druga Głowackiego z Rynkową. Jakby tego było mało na samym placu będą wyznaczone miejsca parkingowe wzdłuż nowych odcinków drogi.
Według zapewnień wiceburmistrza „pojazdy nie krążyłyby po placu, ale szybko z niego wyjeżdżały”. – Ruch odbywałby się bardzo płynnie – powiedział Krzysztof Tomalak Radiu Zachód. Według magistratu, wprowadzenie tego rozwiązania miałoby być konieczne.

Komu potrzebne?

Większość pojazdów poruszających się obecnie po Placu to pojazdy dostawcze, można więc sądzić, że nowe rozwiązanie leży w ich interesie. Niestety tak nie jest. Obecnie pojazdy dowożące towar mogą swobodnie podjeżdżać pod sklepy w wyznaczonych godzinach po uzyskaniu odpowiedniego pozwolenia od burmistrza. Po wprowadzeniu nowej organizacji ruchu nie będzie możliwości, by auta dostawcze podjeżdżały pod sklepy. Będą musiały parkować w wyznaczonych zatoczkach i stamtąd dowozić towar wózkami. Będzie to jednak możliwe tylko wtedy, gdy miejsca parkingowe nie będą zajęte przez inne pojazdy.

Postanowiliśmy zapytać o zdanie kierowców. – To bez sensu – mówi kierujący Fiestą. – Jeśli chciałbym przejechać z Wiejskiej na Górną lub odwrotnie to mogę spokojnie jechać Szpitalną, tam jest ruch dwukierunkowy. Nie widzę sensu takiego rozwiązania, w czym ono ma pomóc? Nie wiem.
Podobnego zdania jest mężczyzna parkujący Seatem na Górnej. – To mija się z celem.
Analogicznie sytuacja wygląda z drugim przejazdem. Wnikliwa obserwacja pojazdów, poruszających się po Placu ujawnia, iż jedynym skrótem, z którego korzystają kierowcy jest przejazd z Górnej w Głowackiego i odwrotnie. Takiego rozwiązania miasto nie planuje. Najwidoczniej i tym razem urzędnicze decyzje podjęto bez wychylania nosa poza magistrat.

W czyim interesie?

Z takim pytaniem postanowiliśmy zwrócić się do pomysłodawców tego rozwiązania. Niestety kierownik wydziału budownictwa jest na urlopie. Dowiadujemy się jednak, że osobą kompetentną w sprawie przygotowania spraw z zakresu przebiegu dróg gminnych jest Ursyn Olinkiewicz. Próbujemy kilkukrotnie zastać Pana Olinkiewicza. Jak się dowiadujemy, jest w terenie. Postaramy się jednak dotrzeć do tego urzędnika. Tymczasem przytoczymy jego wypowiedź z września ubiegłego roku: „ Najprawdopodobniej będzie obowiązywał całkowity zakaz ruchu przy Ratuszu, dopuszczający jedynie wjazd pojazdów uprzywilejowanych i pojazdów bankowych dowożących znaczne ilości pieniędzy.” Zanim dowiemy się, w czyim interesie działają włodarze Świebodzina, zobaczmy co do powiedzenia mają mieszkańcy i restauratorzy z Placu Jana Pawła II.

Co wy robicie z tym placem?

Pyta małżeństwo zamieszkujące tutaj od 1945 roku. Wspominają czasy, kiedy to burmistrz Antonowicz zrobił porządek wokół Ratusza. – Wymył Ratusz, wymalował, zrobił herb, posadził kwiaty. Ruch pojazdów był zabroniony – opowiadają. Rozumieją, że pojazdy dostawcze muszą tutaj podjeżdżać w wyznaczonych godzinach, ale na to, by pod ich oknami przebiegała jezdnia i był parking nie zgodzą się nigdy. Niestety, nikt ich nie pyta o zdanie, a świebodzińscy włodarze nie liczą się z opinią mieszkańców. Pukamy do sąsiadów. Mieszka tam schorowana starsza pani. – Nie wiem co zrobię, jak tu będą jeździć. Powieszę się i będę miała spokój – mówi przygnębiona.

Świebodzin to dziwne miasto

Właścicielka jednej z restauracji przyznaje, że nie wiedziała o planach. – Pierwsze słyszę od was – przyznaje zaskoczona. – Niedawno zainwestowałam w nowy „ogródek” przed lokalem. Podobnie, jak inne „ogródki” funkcjonuje on od maja do września, przyciągając turystów i miejscowych klientów. Restauratorzy są przerażeni licząc wstępnie straty. – Nie wyobrażam sobie funkcjonowania lokalu, gdy będą tutaj jeździły auta – twierdzi właścicielka innego lokalu. – Wystawianie ogródka przy jezdni nie ma sensu. Najprawdopodobniej z miejscowego krajobrazu zniknie także „ogródek” piwny przed "Enklawą". Jak na ironię władze miasta tłumaczyć mają wprowadzenie ruchu pojazdów w te miejsca tym, iż zaktywizuje on Starówkę. Miejscowi kupcy nie widzą w tym logiki. Zapytaliśmy o zdanie turystów i konsumentów zasiadających w „ogródkach”, oto co nam powiedzieli:
- To idiotyzm. – To jest chore. – Ktoś tam upadł na głowę. – Moja noga tutaj na pewno nie postanie. – Wiedziałem, że upał szkodzi ale do tego stopnia. – Chyba ich popie.... – to kilka bardziej oględnych wypowiedzi.

Ruchy polityczne

Taki zarzut stawia magistrat Staroście, który kategorycznie nie zgadza się na taką organizację ruchu na Placu. – Ciągły ruch pojazdów w tym miejscu stanowi zagrożenie dla pieszych – powiedział nam Starosta Ryszard Szafiński. – Będzie to dodatkowy punkt kolizyjny – dodaje. Jako dodatkowe argumenty przytacza: hałas, spaliny, bliskość zabytków i utratę walorów turystycznych. Jak się dowiedzieliśmy, obawy Starosty o zabytki są uzasadnione. Od dawna wiadomo, że budynek Ratusza siada, co najprawdopodobniej spowodowane jest błędnymi rozwiązaniami podczas wykonywania pobliskich inwestycji budowlanych, które spowodowały nadmierne odwodnienie gruntu pod Ratuszem. W Wojewódzkim Urzędzie Ochrony Zabytków w Zielonej Górze nic nie wiadomo, by w tym miejscu miał odbywać się regularny ruch pojazdów. – Uzgodnienia przewidują utrzymanie obecnego ruchu – mówi pracownik urzędu. A przypomnijmy, obecny ruch to zakaz wjazdu wszelkich pojazdów na Plac poza pojazdami dostawczymi i to w wyznaczonych godzinach.

Co dalej?

Na koniec warto przytoczyć jeszcze jeden absurd urzędniczy świebodzńskich burmistrzów. Z jednej strony ogranicza się godziny działania „ogródków” przy restauracjach do godziny 22.00, rzekomo dla dobra mieszkańców, z drugiej strony wprowadza się w to miejsce całodobowy ruch pojazdów a pod tymi samymi oknami wyznacza się parkingi.
Stanowisko Starosty popierają mieszkańcy, właściciele sklepów, restauracji, turyści i wszyscy trzeźwo myślący ludzie. Decyzja Starostwa nie przekreśla rewitalizacji Starówki, a jedynie broni interesów społecznych. Tymczasem władze miasta Świebodzina kolejny raz pokazują, że zdanie ogółu mają gdzieś.

Redakcja Świebodzin.com


komentarz[0] |

© 2001-2012 by Robert Ziach C&Co. A.G.™ ® 2012 by Schwiebus.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone.

0.016 | powered by jPORTAL 2