Robert Balcke (17.02.1880 - 21.08.1945)
¦wiebodziñska Gazeta Powiatowa
Wydanie Nr 07-08 [175-176] lipiec-sierpieñ 2006 r.
Robert Balcke - Malarz ze ¦wiebodzina
Rynek z podcieniami w ¦wiebodzinie, ok. 1910, olej, p³ótno, 73 x 54 cm.
Zbiory Muzeum Regionalnego w ¦wiebodzinie.
W czasie wakacji Muzeum Regionalne w ¦wiebodzinie zaprasza na wystawê prac malarza wywodz±cego siê z przedwojennego ¦wiebodzina. Jest to wyj±tkowa okazja podziwiania obrazów tego artysty nie tylko ze zbiorów naszego Muzeum, ale tak¿e z Muzeum w Miêdzyrzeczu oraz osób prywatnych. Postaæ Roberta Balcke nale¿y do wyj±tkowych w historii miasta, bowiem to w³a¶nie na jego p³ótnach zosta³ uwieczniony klimat ¦wiebodzina i okolic w I po³owie XX w. Artysta z zami³owaniem malowa³ okoliczne pejza¿e, widoki rynku, sceny z ¿ycia miasta.
Targ na rynku w ¦wiebodzinie, ok. 1920, olej, sklejka, 73 x 57 cm.
Zbiory Muzeum Regionalnego w ¦wiebodzinie.
Urodzi³ siê w ¦wiebodzinie w 1880 roku, mieszka³ w domu przy obecnej ul. Kiliñskiego. Rodzina Balcke nale¿a³a do najstarszych w mie¶cie, XVII-wieczne kroniki odnotowuj± pod tym nazwiskiem m.in. zamo¿nych sukienników. W koñcu XIX wieku przedstawiciele tej rodziny nale¿eli do elity miasta. Robert Balcke wcze¶nie straci³ ojca, matka prowadzi³a sklep z odzie¿± mêsk±. Talent ch³opca doceni³ w³a¶ciciel maj±tku w Smardzewie, którego pomoc finansowa umo¿liwi³a m³odemu arty¶cie odbycie profesjonalnych studiów malarskich na Akademiach Sztuki w Berlinie i Düsseldorfie.
Po studiach otworzy³ w ¦wiebodzinie atelier, malowa³ du¿o portretów, a tak¿e ulubione pejza¿e oraz sceny z ¿ycia miasta. W 1912 roku przeniós³ siê do Berlina-Spandau i dalej prowadzi³ pracowniê malarsk±. Z rodzinnym miastem nadal utrzymywa³ ¿ywe kontakty spêdzaj±c tu wakacje. Po I wojnie ¶wiatowej odby³ artystyczn± podró¿ do W³och, która znacz±co wp³ynê³a na jego malarstwo.
Krajobraz górski, ok. 1930, W³ochy, olej, p³ótno, 48,5 x 56 cm.
W³asno¶æ prywatna.
W 1945 roku przewióz³ swoje obrazy z Berlina do ¦wiebodzina maj±c nadziejê na ocalenie ich z wojennej po¿ogi, niestety, tutaj uleg³y one w wiêkszo¶ci zniszczeniu.
Pejza¿ ze ¦wiebodzina, 1924, olej, deska, 103 x 136 cm.
Zbiory Muzeum Regionalnego w ¦wiebodzinie.
Artysta zmar³ 21 sierpnia 1945 roku. Dzi¶ obrazy Roberta Balcke obecne s± na rynku antykwarycznym europejskim i polskim, a w 2004 roku jedna z berliñskich galerii prezentowa³a jego prace w ramach wystawy „Impresjonizm w Berlinie". Ekspozycja w Muzeum Regionalnym prezentuje prace z ró¿nych okresów twórczo¶ci, w tym z podró¿y do W³och oraz interesuj±ce, du¿ych rozmiarów p³ótno z tematem sakralnym.
Danuta Miliszewska
Robert Wilhelm Gustaw Balcke urodzi³ siê 17 lutego 1880 roku w ¦wiebodzinie. By³ synem kupca Gustawa Balcke i Anny z domu Fritsch. Rodzina mieszka³a w kamienicy przy ul. Herrenstrasse 4 (ob. ul. Kiliñskiego), gdzie na parterze Anna Balcke prowadzi³a sklep z odzie¿± mêsk±. Nazwisko Balcke nale¿a³o do znamienitych i najstarszych w mie¶cie - odnotowywani w XVII-wiecznych kronikach mieszczanie, szczególnie zas³u¿yli siê dla rozwoju lokalnego sukiennictwa, wielu z nich w pó¼niejszym okresie k³ad³o podstawy pod rozwój przemys³u w ¦wiebodzinie.
Wcze¶nie rodzice dostrzegli talent syna, którego ulubionym zajêciem ju¿ w dzieciñstwie by³o rysowanie zau³ków miasta oraz jego mieszkañców poch³oniêtych codziennymi pracami. ¦mieræ ojca w 1892 roku wstrz±snê³a rodzin±, jednak malarskie zami³owania Roberta by³y nadal rozwijane. Bystre oko oraz wprawn± rêkê zauwa¿y³ i doceni³ Fritz Fuss, w³a¶ciciel maj±tku w Smardzewie, który obj±³ ch³opca mecenatem, umo¿liwiaj±c mu m.in. odbycie profesjonalnych studiów malarskich.
W wieku 19 lat Robert Balcke udaje siê do Berlina w celu podjêcia nauki w tamtejszej Akademii. Uczelnia ta u schy³ku XIX wieku by³a instytucj± zachowawcz±, ho³duj±c± zasadom akademizmu. Robert Balcke, zgodnie z akademickim kanonem, studiowa³ tu przede wszystkim idealistyczne malarstwo historyczne, pejza¿ oraz portret. Du¿y nacisk w akademickim kszta³ceniu k³adziono na perfekcyjne opanowanie techniki malarskiej i stronê formaln± dzie³a. W ten sposób zdoby³ on tu solidne podstawy warsztatowe, przede wszystkim z zakresu malarstwa olejnego - g³ównej techniki, w której powstawa³y jego obrazy.
Nastêpnym etapem kszta³cenia by³y studia na Akademii w Düsseldorfie, gdzie R. Balcke kontynuowa³ naukê w klasie mistrzowskiej. Wybór tej uczelni zapewne nie by³ przypadkowy, bowiem w³a¶nie tutaj obecne by³y tradycje poszukiwañ zmierzaj±cych ku realizmowi, doceniano tak¿e malarstwo rodzajowe i pejza¿. Uczelnia ta po 1900 roku prze¿ywa³a swój rozkwit dziêki otwarciu siê na nowe kierunki i poszukiwania w sztuce, a w¶ród wyk³adowców byli tak¿e przedstawiciele ówczesnej awangardy. Jednak Balcke przyjecha³ tu z zamiarem doskonalenia tradycyjnego malarstwa. Trafi³ najpierw do pracowni A. Kampfa, jednego z ostatnich reprezentantów düsseldorfskiej szko³y malarstwa historycznego, poznaj±c m.in. tajniki tworzenia fresków. Nastêpnie po¶wiêci³ siê studiowaniu malarstwa religijnego pod kierunkiem profesorów A. Hertela i E. von Gebhardta. Szczególny wp³yw wywar³ na niego drugi z mistrzów, uznany i ceniony artysta religijny. E. von Gebhardt w swojej twórczo¶ci odwo³ywa³ siê przede wszystkim do wielkich indywidualno¶ci w³oskiego renesansu, zafascynowany by³ tak¿e malarstwem niderlandzkim. Pod wp³ywem swego profesora R. Balcke namalowa³ w 1904 roku du¿ych rozmiarów p³ótno z tematem Ukrzy¿owania Chrystusa. Obraz odniós³ sukces, zachwyci³a siê nim cesarzowa Augusta Wiktoria, która podkre¶la³a przede wszystkim niesamowit± sugestywno¶æ przedstawienia i ostatecznie zakupi³a obraz dla ko¶cio³a w Gratz.
Bei der Obstfrau
W³asno¶æ prywatna.
W okresie studiów, podczas wakacyjnych pobytów w rodzinnym mie¶cie, Robert Balcke powraca³ do swoich ulubionych tematów, malowa³ pejza¿e okolic ¦wiebodzina, Szczañca, Smardzewa, O³oboku, a tak¿e Wilkowo, ¯ó³ków (obecnie w granicach miasta). Powstawa³o wiele scen z ¿ycia ¦wiebodzina - na targach, w warsztatach, sklepach, gospodach, podczas zabaw i festynów strzeleckich. Przedstawia³ tak¿e ludzi w trakcie wycieczek i w miejscach wypoczynku, m.in. w okolicy ¦wiebodzina, w popularnym wówczas miejscu zwanym Johannistal (dzi¶ ju¿ nie istnieje).
Po powrocie ze studiów, w 1905 roku przebudowa³ dom rodzinny sytuuj±c w nim pracowniê malarsk±. W tym czasie intensywnie pracowa³, wykonywa³ wiele portretów osób cenionych w mie¶cie i okolicy, m.in. burmistrzów miasta oraz w³a¶cicieli maj±tków, trafnie podkre¶laj±c indywidualizm postaci. Nadal wierny by³ swoim ulubionym tematom pejza¿owym i rodzajowym. Szczególnie chêtnie malowa³ targi na rynku w ¦wiebodzinie, powielane potem przez niego w wielu wariantach. Artysta by³ ¶wiadkiem zmian architektonicznych w obrêbie rynku, kiedy to w pocz±tkach XX wieku charakterystyczna niegdy¶ zabudowa podcieniowa ustêpowa³a miejsca nowoczesnym kamienicom. Znane s± jego liczne ujêcia szeregu drewnianych domów podcieniowych pierzei pó³nocnej, z których zaledwie kilka przetrwa³o do czasów II wojny ¶wiatowej. O popularno¶ci tego motywu ¶wiadczy tak¿e fakt, ¿e obrazy te chêtnie reprodukowane by³y na kartach pocztowych.
Rynek w ¦wiebodzinie, ok. 1910, olej, p³ótno, 70 x 75 cm.
Zbiory Muzeum w Miêdzyrzeczu.
Jego prace publikowa³a ogólnoniemiecka prasa. W 1911 roku czasopismo „Gartenlaube" og³osi³o konkurs pn. „Niemieckie ¿ycie duchowe w sztuce", w którym obraz R. Balcke pt. „Uroczysto¶æ urodzinowa w lesie" zdoby³ pierwsz± nagrodê. Praca przedstawia³a rodzinê pij±c± kawê oraz graj±cych muzyków w znanym wówczas miejscu lasu miejskiego, tzw. „Kaffeplatz" z le¶niczówk± w¶ród starych buków. Obraz ten by³ nastêpnie wielokrotnie publikowany w ró¿nych magazynach ilustrowanych.
Od 1912 roku artysta mieszka³ w Berlinie-Spandau. W tym okresie zajmowa³ siê miêdzy innymi tworzeniem ilustracji ksi±¿kowych do poczytnych powie¶ci. W 1928 roku namalowa³ na zamówienie magistratu wielk± panoramê Spandau.
Prace Roberta Balcke zdobywa³y uznanie tak¿e na rynku brytyjskim i amerykañskim. W 1913 roku Galeria Dore z Londynu zorganizowa³a objazdow± wystawê malarsk±, prezentuj±c m.in. obrazy olejne, akwarele oraz rysunki R. Balcke.
Do czasów I wojny ¶wiatowej jego obrazy odznacza³y siê akademickim charakterem i pow¶ci±gliw± kolorystyk±. Po wojnie udaje siê w artystyczn± podró¿ do W³och. S³oneczna Italia odkry³a przed nim uroki ¶wiat³a i koloru. Odt±d obrazy rozja¶niaj± siê, nabieraj± blasku i barwy. Sposób malowania staje siê swobodniejszy, szybko rejestruje chwilowe wra¿enia barwne i ¶wietlne. Niew±tpliwie Italia z bogactwem wspania³ych zabytków i kolorystycznym malarstwem, wywar³a ogromny wp³yw na ukszta³towanego ju¿ artystê. Podczas pobytu we W³oszech powsta³o wiele pejza¿y oraz widoków miast pe³nych ulicznego gwaru, sk±panych w s³oñcu.
Robert Balcke do koñca ¿ycia utrzymywa³ ¿ywe kontakty z rodzinnym miastem, spêdza³ tu swoje wakacje. W 1935 roku w ramach obchodów jubileuszu ¦wiebodzina w ratuszu zorganizowana zosta³a wystawa malarska, na której prezentowano obrazy lokalnych artystów. Du¿± czê¶æ stanowi³y pejza¿e, malarstwo rodzajowe i portrety R. Balcke. Nastêpna ekspozycja prac malarza mia³a miejsce w 1937 roku w Heimatmuseum, gdzie pokazano m.in. portrety znanych postaci oraz krajobrazy: "Aleja wierzb w Ojerzycach", "Brzozy na wrzosowisku", "Domy w Sprewaldzie", "¦wiêto majowe", "Orka wo³ami w okolicach Lubinicka".
W 1945 roku artysta przywióz³ swoje prace z Berlina do ¦wiebodzina, maj±c nadziejê na ocalenie ich z wojennej po¿ogi. Niestety, w³a¶nie tutaj wiêkszo¶æ z nich uleg³a rozproszeniu i zniszczeniu. Robert Balcke zmar³ 21 sierpnia 1945 roku w swoim domu przy Schönwalder Strasse 80 w Spandau.
Twórczo¶æ Roberta Balcke jest dzi¶ znana fragmentarycznie, jednak to co o nim wiemy pozwala stwierdziæ, ¿e by³ utalentowanym malarzem, który znacz±co wzbogaci³ ¶rodowisko kulturalne dawnego ¦wiebodzina. Gros jego p³ócien powstawa³o z zami³owania do rodzinnego miasta i okolicznych krajobrazów. Dla wspó³czesnych s± one zapisem minionej epoki. Obrazy Roberta Balcke ciesz± siê nadal powodzeniem na europejskim oraz polskim rynku antykwarycznym, a w 2004 roku jedna z berliñskich galerii prezentowa³a prace malarza w ramach wystawy „Impresjonizm w Berlinie".
Muzeum Regionalne w ¦wiebodzinie