[Schwiebus.pl - Świebodzin na starych kartach pocztowych, stare pocztówki, widokówki, kartki pocztowe]
Google
szukaj:
Menu główne
strona główna
strona artykułów
strona newsów
forum
księga gości
katalog stron
family tree
schwiebus.2002
schwiebus.2004
Ostatnio dodane
Zamknięty ołtarz
Sukiennik świeb...
Portret miasta ...
Podróże Pekaesem ...
Spod przymkniętych ...
Los Sióstr ze Schwiebus
Tajemnice ...
Boromeuszki cd.
Historia zmian..
Sala Gotycka
Wernhera ścieżkami
Kreatywni inaczej ..
Od legendy do ..
Świebodzińska legenda
Inskrypcja z 1735
Jakub Schickfus
Obrazki z przeszłości
Publikacje..
Świebodzińskie lecznictwo
Szpital
Wokół Ratusza
Odkrycie krypty
Bibliografia
Plac w przebudowie
Najazd na Ratusz
Dekret mianowania
Nowa twarz rynku
Na bruk nie wjedziesz
Odnówmy kamienice
Konsultacje
Hubertus Gabriel
Robert Balcke
Ruch wokół ratusza
Czasowy zarząd
Przesiedleńcy 1945
Izba pamiątek
Wiekowe znaleziska
Spór wokół ratusza
Co dalej ze starówką?
Granit pod ratuszem
Kronika Schickfusa
Początki - podsumowanie
Początki oświaty
Najazd Zbąskiego
Maciej Kolbe
Świebodzińska "Solidarność"
Szczątki św. Jerzego
Pieniądze na ratusz
Początki oświaty
Granit w śródm..
Sulechów retro
Nowy Rok
Życie religijne
Odpolitycznianie ...
Ulice do poprawki
Wieża Bismarcka
Kościół pw. św. M.A.
Kościół pw. N.M.P. K.P.
Zamek ...
Eberhard Hilscher
Baron J.H. v. Knigge
Z życia mieszczan
Świadectwo urodzenia
Sukiennictwo w dziejach
Żary inwestują w starówkę
Strajk w Lubogórze w 1981 r.
Początki edukacji szkolnej
Pierwsze, szkolne lata
Kresy
Koniec niemieckiego panowania
Dramatyczne wydarzenia
Historyczne początki
Ratusz się sypie
Schwiebüssen Schwibus
Dialog a badania arche
Unikalne Cmentarzyska
100 lat temu - 1904 r.
100 lat temu - 1902 r.
Aktualizacje
Ogólniak
Cmentarz miejski
Dekomunizacja ulic
PKP chce likwidować..
Przesiedleńcy 1945
100 lat temu - 1906 r.
Spuścizna po Hilscherze
Dworzec z horroru
Piszczyński Zenon
M. v. Knobelsdorff
Archeologia okolic
J.K. Sobociński
Katalog C&Co.™
A.D. 2012
zbiór własny
katalog ulic
ostatnio dodane

2012-04-15
C&Co.™ 1208
C&Co.™ 1207
C&Co.™ 1206
C&Co.™ 1205
C&Co.™ 1204
C&Co.™ 1203
C&Co.™ 1202
C&Co.™ 1201
2012-04-05
C&Co.™ 1200
C&Co.™ 1199
C&Co.™ 1198
C&Co.™ 1197
C&Co.™ 1196
C&Co.™ 1195
C&Co.™ 1194
C&Co.™ 1193
C&Co.™ 1192
C&Co.™ 1191
C&Co.™ 1190
2012-03-30
C&Co.™ 1189
C&Co.™ 1188
C&Co.™ 1187
C&Co.™ 1186
C&Co.™ 1185
C&Co.™ 1184
C&Co.™ 1183
C&Co.™ 1182
C&Co.™ 1181
C&Co.™ 1180
C&Co.™ 1179
C&Co.™ 1178
C&Co.™ 1177
C&Co.™ 1176
C&Co.™ 1175
C&Co.™ 1174
C&Co.™ 1173
C&Co.™ 1172
C&Co.™ 1171
C&Co.™ 1170
C&Co.™ 1169
C&Co.™ 1168
C&Co.™ 1167
2012-03-22
C&Co.™ 1166
C&Co.™ 1165
C&Co.™ 1164
C&Co.™ 1163
C&Co.™ 1162
C&Co.™ 1161
C&Co.™ 1160
C&Co.™ 1159
C&Co.™ 1158
C&Co.™ 1157
C&Co.™ 1156
C&Co.™ 1155
C&Co.™ 1154
C&Co.™ 1153
C&Co.™ 1152
C&Co.™ 1151
C&Co.™ 1150
2012-03-12
C&Co.™ 1149
C&Co.™ 1148
C&Co.™ 1147
C&Co.™ 1146
C&Co.™ 1145
C&Co.™ 1144
C&Co.™ 1143
C&Co.™ 1142
C&Co.™ 1141
C&Co.™ 1140
C&Co.™ 1139
C&Co.™ 1138
C&Co.™ 1137
C&Co.™ 1136
C&Co.™ 1135
C&Co.™ 1134
C&Co.™ 1133
C&Co.™ 1132
C&Co.™ 1131
C&Co.™ 1130
C&Co.™ 1129
C&Co.™ 1128
C&Co.™ 1127
C&Co.™ 1126
C&Co.™ 1125
2012-03-03
C&Co.™ 1124
C&Co.™ 1123
C&Co.™ 1122
C&Co.™ 1121
C&Co.™ 1120
C&Co.™ 1119
2012-02-27
C&Co.™ 1118
C&Co.™ 1117
C&Co.™ 1116
2012-02-26
C&Co.™ 1115
C&Co.™ 1114
C&Co.™ 1113
C&Co.™ 1112
C&Co.™ 1111
C&Co.™ 1110
2012-02-25
C&Co.™ 1109
C&Co.™ 1108
C&Co.™ 1107
C&Co.™ 1106
C&Co.™ 1105
C&Co.™ 1104
C&Co.™ 1103
C&Co.™ 1102
C&Co.™ 1101
C&Co.™ 1100
2012-02-19
C&Co.™ 1099
C&Co.™ 1098
C&Co.™ 1097
C&Co.™ 1096
C&Co.™ 1095
2012-02-17
C&Co.™ 1094
C&Co.™ 1093
C&Co.™ 1092
C&Co.™ 1091
C&Co.™ 1090
C&Co.™ 1089
C&Co.™ 1088
C&Co.™ 1087
C&Co.™ 1086
C&Co.™ 1085
2012-02-13
C&Co.™ 1084
C&Co.™ 1083
C&Co.™ 1082
2012-02-12
C&Co.™ 1081
C&Co.™ 1080
C&Co.™ 1079
C&Co.™ 1078
C&Co.™ 1077
C&Co.™ 1076
C&Co.™ 1075
C&Co.™ 1074
C&Co.™ 1073
C&Co.™ 1072
2012-02-11
C&Co.™ 1071
C&Co.™ 1070
C&Co.™ 1069
C&Co.™ 1068
C&Co.™ 1067
C&Co.™ 1066
C&Co.™ 1065
C&Co.™ 1064
C&Co.™ 1063
C&Co.™ 1062
C&Co.™ 1061
Katalog C&Co.™
A.D. 2007
2007-03-12
C&Co.™ 1057
C&Co.™ 1056
C&Co.™ 1055
C&Co.™ 1054
C&Co.™ 1053
C&Co.™ 1052
C&Co.™ 1051
2007-03-11
C&Co.™ 1050
C&Co.™ 1049
C&Co.™ 1048
C&Co.™ 1047
C&Co.™ 1046
C&Co.™ 1045
C&Co.™ 1044
C&Co.™ 1043
C&Co.™ 1042
C&Co.™ 1041
C&Co.™ 1040
C&Co.™ 1039
C&Co.™ 1038
C&Co.™ 1037
C&Co.™ 1036
C&Co.™ 1035
C&Co.™ 1034
C&Co.™ 1033
C&Co.™ 1032
C&Co.™ 1031
C&Co.™ 1030
C&Co.™ 1029
C&Co.™ 1028
C&Co.™ 1027
C&Co.™ 1026
C&Co.™ 1025
C&Co.™ 1024
C&Co.™ 1023
C&Co.™ 1022
C&Co.™ 1021
C&Co.™ 1020
C&Co.™ 1019
C&Co.™ 1021
C&Co.™ 1020
C&Co.™ 1019
C&Co.™ 1018
2007-03-08
C&Co.™ 1017
C&Co.™ 1016
C&Co.™ 1015
C&Co.™ 1014
C&Co.™ 1013
C&Co.™ 1012
C&Co.™ 1011
C&Co.™ 1010
C&Co.™ 1009
C&Co.™ 1008
C&Co.™ 1007
C&Co.™ 1006
C&Co.™ 1005
C&Co.™ 1004
C&Co.™ 1003
2007-03-06
C&Co.™ 1002
C&Co.™ 1001
C&Co.™ 1000
C&Co.™ 0999
C&Co.™ 0998
C&Co.™ 0997
C&Co.™ 0996
C&Co.™ 0995
C&Co.™ 0994
C&Co.™ 0993
C&Co.™ 0992
C&Co.™ 0991
C&Co.™ 0990
C&Co.™ 0989
C&Co.™ 0988
C&Co.™ 0987
C&Co.™ 0986
C&Co.™ 0985
C&Co.™ 0984
C&Co.™ 0983
C&Co.™ 0982
C&Co.™ 0981
C&Co.™ 0980
C&Co.™ 0979
C&Co.™ 0978
C&Co.™ 0977
C&Co.™ 0976
2007-03-02
C&Co.™ 0975
C&Co.™ 0974
C&Co.™ 0973
C&Co.™ 0972
C&Co.™ 0971
C&Co.™ 0970
C&Co.™ 0969
C&Co.™ 0968
C&Co.™ 0967
C&Co.™ 0966
C&Co.™ 0965
C&Co.™ 0964
C&Co.™ 0963
C&Co.™ 0962
C&Co.™ 0961
C&Co.™ 0960
C&Co.™ 0959
C&Co.™ 0958
C&Co.™ 0957
Inne
forum
kontakt
bannery
download
logowanie
rekomenduj nas
Menu użytkownika
Nie masz jeszcze konta? Możesz sobie założyć!
subskrypcja
informacje o zmianach na twój mail!
Artykuły > Świebodzin od 1945 roku > Świebodzin 1945. Materialne warunki życia ludności I
  Okolice Najbliższe
Wydanie Nr 9 [103] wrzesień 2005

Świebodzin 1945 - Materialne warunki życia ludności

Niezwykle ważnym problemem do rozwiązania, którym musiały zająć się władze polskie było uruchomienie gospodarki na Ziemiach Zachodnich i Północnych. Był to, bowiem warunek do prawidłowego rozwoju akcji osadniczej oraz poprą wy kondycji gospodarczej państwa. Biorąc pod uwagę fakt dynamiczniejszego rozwoju miast niż wsi, w pierwszych dwóch powojennych latach, ich egzystencja uzależniona była od zapewnienia pracy mieszkańcom, dostarczenia im niezbędnych wyrobów przemysłowych oraz możliwości częściowej ich wymiany na produkty wiejskie. Natrafiono jednak na wiele przeszkód utrudniających szybkie uruchomienie przemysłu, bowiem obszar Ziem Zachodnich i Pomocnych należał do regionów mniej rozwiniętych w stosunku do pozostałych części Niemiec. Na ten stan rzeczy wpływało wiele czynników.

Trzeba wspomnieć o ogromnych zniszczeniach, które wyraźnie hamowały start życia gospodarczego, gdyż rozmiar zniszczeń majątku miejskiego na Ziemi Lubuskiej wyniósł 50%, a szkody w przemyśle oceniano na 80%. Oprócz tego poważnym zniszczeniom uległa drobna wytwórczość oraz obiekty użyteczności publicznej: wodociągi, kanalizacja, gazownie, elektrownie wraz z ich zapleczem technicznym.

 


Zapewne jeden z pierwszych dokumentów w powojennym Świebodzinie

Rolnictwo również odniosło znaczne straty, które oceniano na 30%. Wielkość ta warta była 200 min przedwojennych złotych.

Przeszkodą było również zniszczenie linii komunikacyjnych i taboru. Kolejnictwo było unieruchomione w 50%. Natomiast żeglugę rzeczną uruchomiono dopiero w sierpniu 1945 roku.

Innym niemniej ważnym problemem był brak wykwalifikowanej kadry pracowniczej. Stąd częste były wypadki, że pracę nad uruchomieniem niezbędnych obiektów gospodarczych powierzono Niemcom.

Pierwsze oznaki aktywności gospodarczej były widoczne bezpośrednio po opanowaniu Ziemi Lubuskiej przez Armię Czerwoną. Potrzeby armii oraz pozostałych niemieckich mieszkańców spowodowały konieczność uruchomienia, na tyle na ile było to możliwe, obiektów komunalnych i spożywczych, niemniej władze wojskowe preferowały nieograniczoną grabież mienia niemieckiego. Do ZSRR trafiały urządzenia techniczne, surowce mineralne i produkcyjne, a nawet całe fabryki. Ponadto niektóre obiekty uruchamiano wyłącznie na potrzeby toczącej się wojny. Zatrudniano w nich ludność niemiecką. Następny krok należał do rodzącej się administracji polskiej.

Struktura przemysłu w Świebodzinie była typowa dla Ziem Zachodnich i Pomocnych. Przed 1945 r. dominował w nim przemysł włókienniczy i odzieżowy skupiony w 4 fabrykach sukna i 2 zakładach tekstylnych. Z gałęzi gospodarki warto wymienić przemysł drzewny (5 zakładów) oraz przemysł spożywczy (9 zakładów). Największą fabryką w mieście i powiecie była fabryka gumy „Rekord Gummifabrik Lindenmann und Co" (obecnie Lubuskie Fabryki Mebli). W latach 1940-41 dodatkowo rozbudowano ją o budynki późniejszych Lubuskich Zakładów Termotechnicznych „Elterma". Drugim dużym obiektem był oddział zakładów elektrotechnicznych „Siemens", w którym produkowano aparaturę radiolokacyjną.

W grudniu 1944 r. ewakuowano ten zakład do Niemiec. Zapewne w ten sposób zabezpieczono pewną część innych świebodzińskich fabryk. Działania wojenne oszczędziły miastu dużych zniszczeń, choć ich stopień był zróżnicowany.

 


Ekipa odgruzowująca Świebodzin

Po zajęciu miasta wojskowe władze radzieckie przystąpiły do zajęcia i częściowego wywozu pozostałego mienia niemieckiego. Przypuszczać można, że kilka dni po zajęciu miasta przystąpiono do uruchomienia, przynajmniej niektórych zakładów handlowych i usługowych obsługiwanych przez pozostałych mieszkańców. W tym czasie były unieruchomione przedsiębiorstwa komunalne. Miasto było pokryte gruzami, trupami i padliną. Stwarzało to niebezpieczeństwo wybuchu epidemii. Lecz 6 marca z Palędzia przybyli do miasta Franciszek Ratajczak, Józef Gale i 15 ochotników, którzy uruchomili urządzenia stacji kolejowej. Tutaj też powstała pierwsza na Ziemi Lubuskiej kasa stacyjna. Naczelnikiem został, przybyły 23 marca, Władysław Śmigielski.

Zalążkiem władzy w mieście nie byli kolejarze, ale 105 osobowa grupa inicjatywna z Poznania, która 28 marca przyjechała do Świebodzina. Następnego dnia (29.03) zorganizowano Zarząd Miejski.

Od pierwszych dni administracja przystąpiła do wytężonej pracy: oczyszczenia miasta, naprawiono sieć wodno-kanalizacyjną, usunięto niemieckie napisy i tablice, wykonano tablice z polskimi nazwami ulic i miejscowości, naprawiono jezdnie, chodniki i krawężniki, ponadto przystąpiono do bieżących remontów obiektów państwowych np. MO, PUBP oraz prywatnych i kościoła.

Największym mankamentem był dostęp do żywności. Tym zajął się Referat Aprowizacji przy starostwie. Przez dwa dni tj. 29 i 30 marca referat zajmował się dystrybucją żywności otrzymanej od komendantury, później zakupiono konia i wóz, którym przewożono z wiosek żywność. Podstawowym artykułem konsumpcyjnym były ziemniaki, gdyż zboże, mąkę oraz 98% bydła władze radzieckie wysłały do ZSRR. Wydziałowi udało się zdobyć 10 krów, a komendantura codziennie dostarczała 60 l mleka. Korzystały z niego polskie dzieci, chorzy oraz szpital PCK. Deficyt żywnościowy dotyczył niemalże wszystkiego, dlatego wprowadzono karty żywnościowe. Tygodniowa racja Polaków wynosiła 0,5 kg mięsa i 3 kg chleba, natomiast Niemcom zatrudnionym w Magistracie, przysługiwało 0,75 kg chleba i 0,25 kg mięsa. Członkowie ich rodzin i pozostali Niemcy otrzymywali połowę racji pracujących. Ponadto Wydział Gospodarczy Zarządu Miasta, dysponował na początku swojej pracy 5 krowami. Dawały one dziennie około 301 mleka.

Sytuacja zaczęła się poprawiać w drugiej połowie roku. W mieście funkcjonowało ponad 20 restauracji i jadłodajni, 10 piekarń, 12 rzeźni, 5 kolonialek, skład rybny, skład nabiału, 2 rozlewnie piwa i lemoniady i 1 sklep monopolowy. Jesienią 16 października, uruchomiono przejętą od władz radzieckich Rzeźnię Miejską przy ul. Poznańskiej. Ceny towarów były jednak wysokie, a wynagrodzenia niskie. Często ludzie pracowali za żywność, gdyż w obiegu było mało pieniędzy. Średnie wynagrodzenie w 1945 r. burmistrza S. Błaszaka wynosiło 1314,30 zł. Podczas, gdy ceny chleba w październiku wynosiły 8 zł za kilogram chleba razowego i 15 zł za kilogram chleba białego.

 


Zdjęcia ze zbiorów MR w Świebodzinie

Poważną trudnością było też zakwaterowanie rosnącej liczby mieszkańców. W mieście nie były znane oficjalne przypadki tzw. „dzikiego lokatorstwa" bowiem od 2 kwietnia funkcjonował Wydział Mieszkaniowy przy ZM. Liczba budynków mieszkalnych wynosiła 938. Znajdowało się w nich 1140 niezniszczonych lokali mieszkalnych, które za 20 zł przydzielano osiedlającym się. Wydział dokonał też spisu i przetłumaczenia nazw 73 ulic, spisu lokali mieszkalnych oraz sporządził wykaz obiektów gospodarczych oraz przeznaczonych do rozbiórki.

Ze względu na znaczne zniszczenie przemysłu w Świebodzinie, początkowo pracę zaczęły drobne i średnie zakłady rzemieślnicze, spożywcze i komunalne. Było to możliwe dzięki temu, że tego rodzaju „zdobycz wojenna" raczej nie interesowała Armii Czerwonej. Umożliwiało to osiedleńcom posiadającym fach rzemieślniczy stosunkowo szybkie objęcie opuszczonych obiektów. Do marca 1946 roku wszystkie one były rozdzielone.

Ponadto od marca 1946 roku w zlikwidowanym getcie uruchomiono rzeźnię, piekarnię, jadłodajnię, chemiczną oczyszczalnię odzieży wraz z punktem krawieckim, 9 sklepów, warsztat ślusarski i warsztat kowalski, c.d.n.

 

Waldemar Wachowski


komentarz[0] |

© 2001-2012 by Robert Ziach C&Co. A.G.™ ® 2012 by Schwiebus.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone.

0.011 | powered by jPORTAL 2