www.schwiebus.pl

:: Du瘸 rola ma貫go dworca
Artyku dodany przez: schwiebu (2005-12-03 12:23:47)


130 lat linii kolejowej Frankfurt-安iebodzin-Pozna
Poci庵 do Poznania
Wisia tu p馧 wieku
Zapachy i barwy
Mieszka鎍y - na dworzec!
Zaje盥穎na kolej
PKP ujawnia
Z Frankfurtu i Guben do Poznania
Ewolucja powstawania po陰cze kolejowych w Zb御zynku...
Du瘸 rola ma貫go dworca
Dworzec z horroru
PKP remontuje...??
Sprz徠anie przy torach
B璠zie wi璚ej poci庵闚
B璠 remontowa linie kolejowe
PKP chce likwidowa po陰czenia
PKP nie zlikwidowa這 po陰cze




Du瘸 rola ma貫go dworca


安iebodzi雟ka Gazeta Powiatowa
Wydanie Nr 10[166] 2005

Gdy po traktacie wersalskim wiele po陰cze kolejowych okaza這 si zb璠nych, w przypadku wa積iejszych stref wymagaj帷ych regularnej komunikacji, cze嗆 linii skorygowano, przystosowuj帷 je do dalszej eksploatacji w obr瑿ie nowych, wschodnich granic terytorialnych Niemiec.

Przyk豉dem mo瞠 by przywr鏂enie regularnego po陰czenia kolejowego pomi璠zy 安iebodzinem a Mi璠zyrzeczem, pierwotnie (od czasu wybudowania ca貫j linii w 1885 roku) biegn帷ego przez Zb御zy. W zwi您ku z nowym przebiegiem granic zaistnia豉 potrzeba bezpo鈔edniego po陰czenia linii 安iebodzin-Zb御zy (miasto to znalaz這 si na terenie Polski) oraz Zb御zy-Mi璠zyrzecz. Wybudowano zatem nowy tor w kszta販ie 逝ku, o d逝go軼i 1,3 km, dzi瘯i kt鏎emu jad帷 ze 安iebodzina do Mi璠zyrzecza, nie trzeba by這 przekracza granicy polsko-niemieckiej.

Odnoga powsta豉 na wysoko軼i ma貫go budynku z czerwonej ceg造, po這穎nego 8,3 km od Szcza鎍a oraz 5,5 km od Zb御zynia. Odleg這嗆 do granicy pa雟twa wynosi豉 4 km.

Z chwil rozpocz璚ia prac zwi您anych z nowopowstaj帷ym Zb御zynkiem, po jego zachodniej stronie, tu przy wspomnianym miejscu, pomi璠zy r闚norz璠nymi w闚czas drogami prowadz帷ymi z D帳r闚ki do Chlastawy oraz Kosieczyna, utworzono ma造 peron, kt鏎y pe軟i funkcj przystanku osobowego "Kosieczyn". Umo磧iwia on pierwszym mieszka鎍om nowopowstaj帷ego osiedla kolejowego (Zb御zynka) dojazd do powiatowego miasta Mi璠zyrzecza. Poza peronem pasa瞠rskim, tu przy wspomnianym ma造m budynku, utworzono r闚nie, wa積 wtedy, cz窷 towarow.

Poniewa wspomniany odcinek g堯wnego toru, powsta貫go ju w 1870 roku, do lat dwudziestych by jeszcze szlakiem jednotorowym, budynek z czerwonej ceg造 spe軟ia tu po oddaniu magistralnej drogi kolejowej rol posterunku "odst瘼owego". Pierwotna jego rola, a do chwili po這瞠nia drugiego toru, polega豉 na obs逝dze oddalonej o oko這 2 km w kierunku zachodnim mijanki, dzi瘯i kt鏎ej mog造 si wymin望 dwa jad帷e z przeciwka poci庵i.

Z chwil po這瞠nia drugiego toru, rola wspominanego obiektu ograniczy豉 si jedynie do obs逝gi przejazdu na drodze D帳r闚ka - Kosieczyn, przeci皻ej p騧niej Zb御zynkiem, na kt鏎ej p騧niej po這穎no asfalt. Warto doda, 瞠 droga 陰cz帷a D帳r闚k z Kosieczynem by豉 wtedy r闚norz璠nej klasy, jak ta z D帳r闚ki do Chlastawy.

Z chwil utworzenia po陰czenia Szczaniec (安iebodzin) z Mi璠zyrzeczem, ma造 ceglany budynek w dalszym ci庵u by niezb璠ny, rozpoczynaj帷 s逝瘺 jako posterunek odga喚幡y. Obs逝giwa r闚nie inne nowo budowane rozjazdy, tymczasowo powsta貫j stacji.

Dalsze udoskonalenia wspomnianego obiektu oraz zagospodarowywanie przynale積ego do niego gruntu trwa這 nadal, poniewa materia造 budowlane, konieczne przy powstawaniu nowego dworca granicznego, wymaga造 miejsca umo磧iwiaj帷ego ich roz豉dunek. Tak rol zacz掖 spe軟ia przystanek "Kosieczyn", kt鏎ego funkcja wbrew pozorom okaza豉 si bardzo wa積. Powsta豉 tam rampa wy豉dunkowa oraz tor bocznicowy, s逝膨cy do odstawiania wagon闚 豉downych.

Pocz徠kowo cz窷 poci庵闚 rozpoczyna這 oraz ko鎍zy這 tutaj bieg, jeden nawet tu "nocowa". P騧niej wprowadzono uporz康kowany, regularny ruch pasa瞠rski, gdzie relacja poci庵闚 odbywa豉 si pomi璠zy Gorzowem a 安iebodzinem. Z chwil otwarcia stacji je寮zi造 tu trzy pary poci庵闚 na dob, w relacji 安iebodzin - Gorz闚 oraz 安iebodzin - Kosieczyn. W miar doskonalenia rozk豉du jazdy ich ilo嗆 zwi瘯szono do 4 w relacji 安iebodzin - Gorz闚 i z powrotem.

Odleg這嗆, pomi璠zy 安iebodzinem a Gorzowem wynosi豉 90,9 km, a czas przejazdu zajmowa r闚ne 4 godziny. Przejechanie 19,2 kilometrowego odcinka toru pomi璠zy Kosieczynem a 安iebodzinem wymaga這 33 minut. Odleg這嗆 pomi璠zy Kosieczynem a Gorzowem (71,7 km) pokonywano w ci庵u 3 godzin i 16 minut.

Z chwil wybudowania Zb御zynka, a wraz z nim cz窷ci osobowej, poci庵i zacz窸y wje盥瘸 bezpo鈔ednio na nowo oddany dworzec osobowy, co wi您a這 si z oddaniem do u篡tku toru o d逝go軼i 3,2 km, 陰cz帷ego lini mi璠zyrzeck z nowo uruchomionym dworcem granicznym. Stacj Kosieczyn zamkni皻o, pozbawiaj帷 le膨ce obok niej tory jakiegokolwiek znaczenia kolejowego.

Warto doda, 瞠 po陰czenie z Mi璠zyrzeczem mia這 trzy warianty: pocz患szy od bezpo鈔edniego, ze Zb御zynia, p騧niej poprzez Kosieczyn, ko鎍z帷 na aktualnym do Zb御zynka.

D逝go嗆 toru pomi璠zy Zb御zyniem a Mi璠zyrzeczem wynosi豉 31,9 km, natomiast ze 安iebodzina przez Kosieczyn dok豉dnie 43,1 km. Obecnie d逝go嗆 linii kolejowej ze Zb御zynka do Mi璠zyrzecza r闚na si 30 km.

Poniewa nowo powsta造 tor do Zb御zynka przeci掖 w poprzek, istniej帷y ju, niepotrzebny stary nasyp berli雟ki, komunikacja wsch鏚-zach鏚 odbywa豉 si docelowo przez Zb御zynek, a zb璠na tymczasowa stacja Kosieczyn, nie spe軟ia豉 ju 瘸dnej roli. Tory w jej obr瑿ie ca趾owicie zdemontowano, natomiast ma造 budynek z czerwonej ceg造 zaadoptowano na mieszkania. Nie przypuszczano wtedy, 瞠 pozostanie on jedynym trwa造m symbolem opisywanej wy瞠j "bia貫j plamy" lokalnego kolejnictwa.

Poniewa stacja "Kosieczyn" istnia豉 jedynie przez 7 lat, jej wa積a rola, z powodu skoncentrowania uwagi na powstaj帷ym Zb御zynku oraz wojny, zosta豉 pomini皻a we wszelkich opracowaniach, natomiast przez by造ch mieszka鎍闚 Zb御zynka zapomniana.

Mi這sz Telesi雟ki


Gazeta Lubuska
1 marca 2006 r.

Dworzec z horroru

Na dworcu kolejowym czas dawno stan掖. Wszystko jak za komunizmu... - To wstyd dla naszego miasta - m闚i ludzie.

Mi璠zynarodowa stacja. Kilka razy dziennie zatrzymuj si tu poci庵i jad帷e do Frankfurtu oraz eurocity do Berlina. I z powrotem. - P這n ze wstydu, gdy musz tu przychodzi - m闚i pani Helena. - Do czego to podobne, 瞠by w XXI wieku co takiego jeszcze straszy這! Od 40 lat nic si tu nie robi! Jak by這 za komuny, tak jest i teraz!
Pani Helena czeka na znajom z Poznania. Jej kole瘸nka ju nie pyta, dlaczego dworzec przypomina ponury dom z horroru. - Nie pyta, bo ja nie potrafi odpowiedzie, dlaczego tak jest - m闚i starsza pani.

By這 przytulnie

Brzydka, bura elewacja z ceg造. Okropne metalowe i powyginane drzwi. Przed wej軼iem b這to i ka逝瞠. Poczekalnia, w kt鏎ej zimno i nieprzyjemnie. 草速awe i bordowe 軼iany pokryte napisami. Betonowa, nier闚na posadzka, po kt鏎ej gdzieniegdzie walaj si papiery. - Nikt o to nie dba - wzdycha kasjerka. W kasie pracuje od 26 lat. Pami皻a dworzec przytulny, ciep造 i z barem. - Nigdy nie by這 tu 豉dnie, ale teraz jest tragicznie - m闚i. Przytulny dworzec pami皻a tak瞠 Jerzy Wr鏏el z Wilkowa. Cz瘰to tu przyje盥瘸. - Ubikacje by造 na miejscu - wspomina. - Herbatk mo積a by這 wypi...A teraz strach wieczorami przysi捷.
W miejscu, gdzie kiedy by bar, J. Wr鏏el prowadzi teraz sklep ze starociami. Zimno tu i nieprzyjemnie. Jak w ca造m budynku. - Jest tu koszmarnie, ale mnie to nie obchodzi, bo ja nie st康 - wzrusza ramionami Darek z Gubina. Co innego Stanis豉w G鏎niak. Do 安iebodzina przyjecha 17 lat temu. Cz瘰to korzysta z kolei. - Nie lubi tego dworca - przyznaje. - I boli mnie, 瞠 tak tu brzydko.

Zwyk貫 niechlujstwo

Dworzec nale篡 do centrali PKP SA w Poznaniu. Odpowiedzialna za zarz康zanie jest Ma貪orzata Adamiec. Widzia豉 budynek w 安iebodzinie. I przyznaje, 瞠 budzi nieprzyjemne doznania. - Ale nie mamy pieni璠zy na remont - m闚i. Mo瞠 w przysz這軼i... W zesz造m roku uda這 si jedynie odmalowa poczekalni.
M. Adamiec uwa瘸, 瞠 dobrym rozwi您aniem by豉by wsp鏊na inwestycja z gmin. Kilka lat temu PKP zwr鏂i這 si z tak propozycj. - Ale odzewu 瘸dnego nie ma do dzi - twierdzi. Burmistrz Dariusz Bekisz wie, 瞠 dworzec nie jest dobr wizyt闚k miasta. Wstydzi si, ale bezradnie rozk豉da r璚e. - Nic zrobi nie mo瞠my - t逝maczy. - Bo to nie nasz obiekt. To tak, jakby gmina da豉 pieni康ze na remont prywatnego domu. Dworzec jest paskudny, ale tylko dobra wola w豉軼iciela mo瞠 poprawi jego wygl康.
Rafa Wdowczyk w 安iebodzinie jest przejazdem. Je寮zi po Europie, ale takiego dworca nigdzie nie widzia. - To zwyk貫 niechlujstwo - uwa瘸. W Kaliszu, gdzie mieszka, dworzec wyremontowano kilka lat temu. - Jest zadbany i bardzo 豉dny - chwali. - Wi璚 jak si chce, to wszystko mo積a zrobi. Tutaj tych ch璚i brakuje.

Danuta Kuleszy雟ka



PKP remontuje dworce, by przyci庵n望 inwestor闚

Radio Zach鏚
27 marca 2006 r.

W ca造m wojew鏚ztwie lubuskim mo積a wynaj望, wydzier瘸wi lub kupi 82 obiekty kolejowe

Polskie Koleje Pa雟twowe zaczynaj pozbywa si swoich nieruchomo軼i. W ca貫j Polsce chce sprzeda lub wynaj望 ponad 2200 obiekt闚, a w naszym wojew鏚ztwie - 82. Oferty dotycz g堯wnie magazyn闚, warsztat闚, biur, gara篡, kt鏎e w wi瘯szo軼i s do wynaj璚ia. Ale mo積a te wynaj望 cz窷 dworca kolejowego. Tak jest m.in. w Zielonej G鏎ze, gdzie dworzec ju jest remontowany, by poprawi jego atrakcyjno嗆, a przez to przyci庵n望 inwestor闚 i na nim zarobi. PKP w這篡 co najmniej 2 mln z w ocieplenie budynku, zmian elewacji, ogrzewania, wentylacji i posadzki wewn徠rz budynku. Jak twierdzi Ryszard Pluci雟ki, dyrektor oddzia逝 PKP Dworce Kolejowe w Poznaniu, ju s ch皻ni, by na parterze zrobi kawiarenk po陰czon z poczekalni. - Jeszcze na pi皻rze jest 367 m kw. wolnej przestrzeni do zagospodarowania, ale nie ma na ni ch皻nych. Zrobimy z tego cz窷 administracyjn, gdzie przenios si pracownicy r騜nych sp馧ek PKP, a te obiekty, kt鏎e zajmuj teraz b璠 m鏬 sprzeda na wolnym rynku i zarobi - m闚i Pluci雟ki. Jak zapewnia, w przysz造m roku zacznie si te remont gorzowskiego dworca, by i tamten obiekt zacz掖 篡.

PKP zamierza te cz窷 swoich nieruchomo軼i sprzeda. G堯wnie s to grunty niezabudowane. Najwi璚ej takiej ziemi jest w 畝rach, 畝ganiu, Nowej Soli, Bytomiu Odrza雟kim czy Lubsku. W Zielonej G鏎ze do kupienia jest dzia趾a o powierzchni ponad 4 tys. m kw., niedaleko ronda przy ul. Batorego. Kiedy by豉 tam stacja paliw PKP i pompownia.

Jak m闚i Grzegorz Tomaszewski z PKP Nieruchomo軼i, obecne oferty obejmuj zaledwie ok. 30 proc. wszystkich budynk闚 czy grunt闚, kt鏎ymi dysponuje PKP. - Nie wszystkie maj jednak uregulowan sytuacj prawn albo po prostu inne sp馧ki PKP s nimi zainteresowane, a one maj pierwsze雟two. Ale ca造 czas przygotowujemy kolejne oferty - t逝maczy Tomaszewki.

PKP SA ma 93 tys. dzia貫k gruntowych o og鏊nej powierzchni 109 tys. ha oraz ponad 43 tys. budynk闚 o og鏊nej powierzchni u篡tkowej 6 mln m kw. W鈔鏚 nieruchomo軼i jest ponad 3200 budynk闚 dworcowych, w tym blisko 1700, kt鏎e nadal funkcj jako dworce.

Beata Tokarz

A co z naszym dworcem??




Sprz徠anie przy torach

Gazeta Lubuska
6 Kwietnia 2006 r.

Czy nasze dworce musz wygl康a jak meliny? Kilka z nich ma szans na remonty, ale wi瘯szo嗆 trzeba sprzeda. Tylko na kupno brakuje ch皻nych.

Teraz za 1,5 mln z remontowany jest dworzec w Zielonej G鏎ze. Zostanie ocieplony i dostanie now elewacj. Po wymianie centralnego ogrzewania zmieni si te zupe軟ie jego wn皻rze. To jeden z wi瘯szych dworc闚 w regionie, ale od lat dzia豉 w nim tylko kilka kiosk闚 z pras i napojami. - Szukali鄉y ch皻nych do dzia豉lno軼i gastronomicznej i handlowej, ale nikt nie zg這si si - m闚i Witold Rogala, dyrektor ds. inwestycji oddzia逝 sp馧ki PKP Dworce Kolejowe w Poznaniu. Firma zajmuje si najwi瘯szymi tego typu obiektami w Polsce. W przysz造m roku odnowiony b璠zie te dworzec w Gorzowie Wlkp.

Gminy wol podatki

Prawdziwy problem jest z ma造mi dworcami. W regionie jest ich a 167, a dzia豉j tylko 43. Wi瘯szo嗆 nieczynnych to ruina, ale w rejestrach kolejowych s wci捫 wpisane. - Dop鏦i minister transportu nie zlikwiduje linii, to budynk闚 nie mo瞠my ani sprzeda, ani przekaza. Mimo 瞠 poci庵i nie je盥膨 od 20 lat - wyja郾ia Roman Nowacki, zast瘼ca dyrektora pozna雟kiego oddzia逝 sp馧ki Zak豉du Gospodarki Nieruchomo軼iami, kt鏎a jest w豉軼icielem ma造ch dworc闚. Minister zlikwidowa formalnie linie: Sulech闚 - Konotop, Sulechow - 安iebodzin, Przemk闚 - Ko簑ch闚, Sieniawa 畝rska - Jasie, Gorz闚 - Chyrzyna. Wszystkie obiekty dworcowe przy tych trasach trafi do gmin lub zostan sprzedane. Samorz康y nie chc ich przejmowa, np. za niezap豉cone podatki. Wol got闚k. Zak豉d rozes豉 22 oferty, a zainteresowanych nieruchomo軼iami jest tylko dziewi璚iu w鎩t闚 lub burmistrz闚. Na w豉軼icieli czeka prawie sto budynk闚!

Kilka pod m這tek

Co stanie si z dworcami przy czynnych liniach? Niekt鏎e z nich, np. w Lutolu Suchym, Budachowie, Sulechowie, Wschowie czy Bytomiu Odrza雟kim zostan odmalowane. Kilka dworc闚, m.in. w Szprotawie PKP sprzeda. Na ten akurat s ju ch皻ni. Ale Miros豉wa Kierkus z Przychodni Lekarskiej Medicus, kt鏎a wsp馧dzier瘸wi budynek dworca zastrzega: -Jeste鄉y gotowi wykupi budynek, ale pod warunkiem, 瞠 zaproponuje nam si przyzwoit cen i policzy wydatki, kt鏎e ju ponie郵i鄉y. Tylko w moim przypadku wynios造 ponad 70 tys. z. Mocno zmieni si te budynek dworca w 畝rach. Ma by gruntownie odnowiony. - Dworce przestan szpeci. Nie zrobimy tego jednak w rok czy dwa - m闚i Nowacki.

CZESxW WACHNIK
+48.683248829
cwachnik@gazetalubuska.pl



B璠zie wi璚ej poci庵闚

Gazeta Lubuska
27 Kwietnia 2006 r.

Ju w tym roku mi璠zy Berlinem a Poznaniem pojedzie regionalny ekspres. Przyb璠zie te w regionie kilka po陰cze. Mi璠zy innymi na trasie Zielona G鏎a - Szczecin.

Trzy wojew鏚ztwa: lubuskie, zachodniopomorskie i wielkopolskie zacz窸y wsp馧prac, aby usprawni komunikacj kolejow na swoim terenie. Ma by ona tak zorganizowana, aby pasa瞠r m鏬 p造nnie podr騜owa po tym terenie, a nie tylko doje盥瘸 do stacji granicznych i czeka godzinami na kolejny poci庵. I tak nowo軼i b璠zie od tego roku poci庵 z Poznania do Berlina, kt鏎y w Lubuskiem pojedzie przez Zb御zynek, 安iebodzin i Rzepin. Na bilet wykupiony w Poznaniu b璠zie mo積a w stolicy Niemiec korzysta za darmo z komunikacji miejskiej. Trwaj rozmowy, czy bilet o takich uprawnieniach b璠zie mo積a kupi te na lubuskich stacjach.
Ju w tym roku na wielu trasach, m.in. Zielona G鏎a - Kostrzyn - Szczecin, Kostrzyn - Gorz闚 - Krzy czy Zb御zy - Zb御zynek zaczn je寮zi nowe szynobusy. Planuje si te odtworzenie po陰czenia 畝ry - G這g闚 oraz 畝ry - W璕liniec.
W wojew鏚ztwach trwaj te rozmowy o utworzeniu nowych sp馧ek przewozowych, kt鏎e mog造by zast徙i PKP. G堯wnym powodem s zbyt wyg鏎owane 膨dania finansowe kolejarzy za 鈍iadczone us逝gi. Najbardziej zaawansowany jest w tym Pozna. By mo瞠 miejsce PKP zajmie tam niemiecki przewo幡ik Deutche Ban.

(wak)

B璠 remontowa linie kolejowe

Radio Zach鏚
30 czerwca 2006 r.

Lubuscy kolejarze szykuj si do du篡ch remont闚 linii kolejowych w ca造m regionie.

Wiadomo, 瞠 w 2007 roku na napraw tor闚 lubuski oddzia Polskich Linii Kolejowych wyda niemal dwa razy wi璚ej pieni璠zy ni w tym roku. Jak m闚i Jolanta Soboczy雟ka z zak豉du PLK w Zielonej G鏎ze, najwi璚ej prac wykonanych zostanie na tzw. "Odrzance", kt鏎a do 2013 roku ma si sta g堯wn tras ekspresow ze 安inouj軼ia do Wroc豉wia.

Polskie Linie Kolejowe chc tak瞠 naprawi tory na odcinku Zielona G鏎a - Pozna, tak aby je盥膨ce t tras poci庵i mog造 je寮zi szybciej ni 80 km/h. W przysz造m roku niezb璠ne prace modernizacyjne prowadzone te b璠 na lubuskim odcinku trasy Warszawa - Kunowice, g堯wnie na stacjach w 安iebodzinie i Zb御zyniu.

Opr鏂z zaplanowanych remont闚 PLK zastanawia si tak瞠 nad budow kolejowej obwodnicy Czerwie雟ka, o co zabiegaj od d逝窺zego czasu w豉dze samorz康owe wojew鏚ztwa lubuskiego. Wybudowanie kilkunastokilometrowego torowiska pozwoli skr鏂i czas przejazdu na trasie Zielona G鏎a - Pozna co najmniej o p馧 godziny.

A. Steci庵

Do pracy i szko造 na pieszo?!

Dzie za Dniem
Wydanie 4 [267] z dnia 24 stycznia 2007 r.
PKP chce likwidowa po陰czenia

A dwadzie軼ia dwa poci庵i mog znikn望 od 1 lutego z rozk豉du jazdy. Czarn list poda造 Lubuskie Zak豉dy Przewoz闚 Regionalnych. M.in. niekt鏎e po陰czenia maj by zlikwidowane na trasie Zb御zynek - Rzepin.

Jest to efekt sporu mi璠zy lubuskimi kolejarzami a urz璠em marsza趾owskim. Posz這 o pieni康ze. Jeszcze w grudniu minionego roku w rozk豉dzie figurowa這 130 po陰cze kolejowych w wojew鏚ztwie. Od lutego mo瞠 ich by znacznie mniej.

Realna gro嬌a likwidacji poci庵闚 wisi te nad doje盥瘸j帷ymi do pracy i szk馧 mieszka鎍ami naszego powiatu, kt鏎y le篡 na obj皻ej ci璚iami linii Zb御zynek - Rzepin.

- Osoby z PKP siedz帷e za biurkami s chyba niedoinformowane. ζtwo jest jednym machni璚iem d逝gopisu skre郵i po陰czenia, kt鏎e dla wielu ludzi i uczni闚 s "by albo nie by" - m闚i Urszula Florczak, mieszkanka Toporowa, doje盥瘸j帷a do pracy w 安iebodzinie i jednocze郾ie radna gminna. - Przecie tymi poci庵ami nie je寮zi kilkana軼ie os鏏, ale kilkaset, w tym kilkudziesi璚iu uczni闚.

W ostatnich latach na terenie 安iebodzina powsta造 nowe miejsca pracy. Ludzie mog zarabia, utrzyma rodziny. - Dla nich dobry dojazd jest r闚nie wa積y jak sama praca - dodaje. Takie osoby nie mog liczy te w razie czego na autobusy, kt鏎ych po prostu nie ma, lub ich przyjazdy i odjazdy s nie dopasowane do godzin pracy czy nauki.

U. Florczak wraz z innymi doje盥瘸j帷ymi zebra豉 229 podpis闚, kt鏎e wraz z protestem zostan przes豉ne do marsza趾a wojew鏚ztwa lubuskiego Krzysztofa Szyma雟kiego. - To s podpisy os鏏 doje盥瘸j帷ych z Toporowa i Kosobudza. Wkr鏒ce tak sam akcj przeprowadz mieszka鎍y Torzymia - wyja郾ia. - Najbardziej chodzi nam o m這dzie, o uczni闚, kt鏎zy doje盥瘸j do szk馧. Doro郵i, kt鏎zy doje盥瘸j do pracy 鈍iadomie si zdecydowali na takie rozwi您anie. Tylko dlaczego cierpie maj na tym m這dzi ludzie, kt鏎zy dopiero zaczynaj wchodzi w doros這嗆? - pyta.

Mieszka鎍y Toporowa nie mog si pogodzi z utrat poci庵u relacji Rzepin - Zb御zynek, kt鏎y z ich miejscowo軼i odje盥瘸 kilka minut po si鏚mej. - To po陰czenie by這 bardzo dobre, tak, 瞠 ka盥y m鏬 zd捫y na zaj璚ia lub do pracy - m闚i Florczak. Wyja郾ia, 瞠 wraz z chwil wycofania po陰czenia uczniowie i doro郵i b璠 musieli korzysta z poci庵u, kt鏎y z Toporowa wyje盥瘸 ju o godz. 5.50. - Co taka m這dzie ma robi w 安iebodzinie przez dwie godziny i to jeszcze rano - zastanawia si U. Florczak. - Zw豉szcza, 瞠 z powrotem do domu wyje盥瘸j dopiero przed pi徠 po po逝dniu, czyli nie tak od razu po lekcjach.

- Problem doje盥瘸j帷ych uczni闚 nie jest mi obcy - m闚i z kolei Wanda Zi瑿a, dyrektor Zespo逝 Szk馧 Technicznych w 安iebodzinie. Przyznaje, 瞠 nie rozumie motyw闚, jakimi kieruje si PKP. - W naszej szkole ponad 30 procent uczni闚 to osoby doje盥瘸j帷e - wyja郾ia.

W. Zi瑿a t逝maczy, 瞠 jej szko豉 robi co tylko mo瞠 by u豉twi 篡cie doje盥瘸j帷ym uczniom. - Zaczynamy lekcje celowo 10 - 15 min. po 鏀mej, szko豉 jest otwarta ju od samego rana, ale to i tak na niewiele si zdaje. Trudno jest realizowa za這瞠nia szko造, je郵i wielu uczni闚 musi si wcze郾iej zwolni z lekcji by zd捫y na transport do domu. Tacy doje盥瘸j帷y uczniowie nie mog w pe軟i korzysta z oferty zaj耩 pozalekcyjnych oferowanych przez szko喚 - wyja郾ia dyrektorka. Twierdzi, 瞠 bez wahania podpisa豉by si pod protestem mieszka鎍闚. - Utrudnianie dojazd闚 szkodzi przede wszystkim uczniom. To ma si nijak do wyr闚nywania szans np. m這dzie篡 wiejskiej pozbawionej mo磧iwo軼i uczestniczenia w zaj璚iach.

- Ja ju nawet nie mam si 瞠by to komentowa - m闚i Jolanta Waszczuk, dyrektor 安iebodzi雟kiego O鈔odka Szkolno-Wychowawczego. - Poczynania kolei mo積a przyr闚na do absurdu. Jak mo積a uderza w taki spos鏏 w najbardziej potrzebuj帷ych, a takimi s nasi uczniowie - denerwuje si. - Najpierw mieli鄉y k這poty z konduktorami, kt鏎zy wyrzucali naszych uczni闚 z poci庵闚, a teraz dowiaduj si o wycofaniu cz窷ci po陰cze.

W SOS-W uczy si kilkudziesi璚iu uczni闚 z miejscowo軼i po這穎nych na trasie poci庵um m.in. z Rzepina, S逝bic, Boczowa, Toporowa, Zb御zynka. - Nasza szko豉 jest czynna od godz. 7.00 rano. Uczniowie mog skorzysta ze 鈍ietlicy. Jednak nie widz mo磧iwo軼i otworzenia szko造 ju o godz. 6.00, a wszystko na to wskazuje, 瞠 o tej godzinie b璠 ju pierwsi uczniowie. Nie mog przymusi nauczycieli, by o tej porze zaczynali prac - t逝maczy J. Waszczuk. W ramach szk馧 dzia豉 internat, w kt鏎ym nie ma ju miejsc. - Internat jest rozwi您aniem po這wicznym. Przecie dziecko z miejscowo軼i pod 安iebodzinem nie zamieszka w nim, bo najcz窷ciej jego rodzic闚 nie sta na to - m闚i dyrektorka. - Na pewno b璠 interweniowa豉 w PKP - obiecuje. - Taka sytuacja jest nienormalna.

Kasowanie po陰cze jest efektem sporu urz璠u marsza趾owskiego z lubuskimi kolejarzami. PKP chcia造 dosta ponad 24 mln z, ale w豉dze samorz康owe umie軼i造 w bud瞠cie kwot mniejsz o 4 mln. W wypowiedzi udzielonej "Gazecie Wyborczej" Grzegorz Dwojak, dyrektor Lubuskich Przewoz闚 Regionalnych powiedzia: - Nie jeste鄉y w stanie utrzyma wszystkich linii. Nasze koszty i tak ju zmniejszyli鄉y, cho熲y redukuj帷 zatrudnienie. Jednak ci璚ie po陰cze jest konieczne. Doda, 瞠 zlikwidowane mog by tylko po陰czenia w regionie.

Ze s堯w pracownik闚 kolei wynika, 瞠 kierowali si prostymi zasadami gospodarki tj. wykre郵ili najmniej ob這穎ne po陰czenia. Na tej operacji PKP zarobi 4 mln z. W wykazie poci庵闚 zagro穎nych likwidacj s jednak pewne niedoci庵ni璚ia. Dziesi耩 po陰cze, kt鏎e zostan usuni皻e z rozk豉du s obs逝giwane przez szynobusy, a przecie powszechnie wiadomo, 瞠 szynobus jest dwukrotnie ta雟zy od typowego sk豉du.

pzw

PKP nie zlikwidowa這 po陰cze

Dzie za Dniem
Wydanie 6 [269] z dnia 7 lutego 2007 r.
Sko鎍zy這 si na strachu

Na razie. Od pierwszego lutego mia造 znikn望 z rozk豉du poci庵i, kt鏎ymi doje盥瘸j do szk馧 i do pracy dziesi徠ki mieszka鎍闚 naszego powiatu. PKP wycofa這 si ze swoich plan闚, cho nie oby這 si bez zrozumia造ch protest闚 podr騜nych. Rado嗆 mo瞠 by jednak przedwczesna. Po陰czenia maj by zachowane do ko鎍a lutego. Co dalej? Wszystko zale篡 od rozm闚 w豉dz wojew鏚zkich z kolejarzami.

Jak na razie, uczniowie nie b璠 musieli wi璚 wstawa w nocy lub nad ranem, by pierwszym porannym po陰czeniem by w szkole ju na dwie godziny przed rozpocz璚iem zaj耩.

Pod koniec stycznia PKP zapowiedzia這, 瞠 zlikwiduje 22 po陰czenia regionalne w ca造m wojew鏚ztwie. Wszystko dlatego, 瞠 wed逝g kolejarzy Urz康 Marsza趾owski daje za ma這 pieni璠zy na dofinansowanie poci庵闚. W bud瞠cie samorz康u zapisano na kolej 20 mln z, a kolejarze 膨dali o 5 mln z wi璚ej.

Najwi璚ej emocji wzbudzi造 plany likwidacji porannych poci庵闚, kt鏎ymi m這dzie doje盥瘸豉 do szk馧 na trasie Zb御zynek - Rzepin i z powrotem, Zb御zynek - Zielona G鏎a i z powrotem oraz ranne po陰czenie na trasie Rzepin - Zielona G鏎a.

Przeciwko likwidacji po陰cze zbierano podpisy pod listami protestacyjnymi. Zbierano je mi璠zy innymi w Toporowie oraz Torzymiu. Wsz璠zie dzia豉nia PKP budzi造 protest oraz niepok鎩.

Do protestuj帷ych do陰czali si te pracodawcy, media i dyrektorzy szk馧. Ci ostatni szczerze martwili si o swoich uczni闚. - Nie rozumiem intencji kolejarzy. To wszystko b璠zie tylko i wy陰cznie na szkod naszych uczni闚 - m闚i豉 naszej gazecie Wanda Zi瑿a, dyrektor Zespo逝 Szk馧 Technicznych w 安iebodzinie. Tak samo zaniepokojona by豉 Jolanta Waszczuk, dyrektor 鈍iebodzi雟kiego O鈔odka Szkolno-Wychowawczego.

Z propozycjami kolejarzy nie zgadza這 si r闚nie Starostwo Powiatowe w 安iebodzinie. Z ramienia powiatu spraw likwidowanych poci庵闚 zajmowa造 si: wicestarosta Jolanta Starzewska i radna Urszula Miara. - Zauwa篡造鄉y, 瞠 poci庵i, kt鏎e mia造 zosta zlikwidowane zosta造 wskazane przez kolejarzy bez jakichkolwiek konsultacji - m闚i U. Miara. - Wydaje mi si, 瞠 PKP nie przemy郵a這 do ko鎍a swojej decyzji i w swych poczynaniach kierowa這 si raczej impulsem ni rzeczywistym dzia豉niem, maj帷ym na celu znalezienie oszcz璠no軼i. Nie wiedzieli, a mo瞠 nie chcieli wiedzie, 瞠 tymi poci庵ami je寮zi kilkaset os鏏 dziennie i brak tych po陰cze by豚y dla nich tragedi - wyja郾ia radna.

Wsp鏊ny protest zako鎍zy si sukcesem, cho po這wicznym. Wprawdzie kolejarze zachowaj w rozk豉dzie cztery poci庵i, kt鏎ymi je寮zi g堯wnie m這dzie, ale szukaj帷 oszcz璠no軼i zlikwiduj sze嗆 innych po陰cze. W PKP t逝macz, 瞠 odst徙iono od skre郵enia po陰cze, z kt鏎ych korzysta doje盥瘸j帷a do szk馧 m這dzie, ale utrzymanie tych czterech poci庵闚 b璠zie bardziej kosztowne, ni skre郵enie sze軼iu. Dlatego kolejarze nadal b璠 szuka oszcz璠no軼i.

- Na chwil obecn poci庵i, kt鏎e mia造 zosta zlikwidowane, b璠 je寮zi do ko鎍a lutego - m闚i Edward Fedko, radny sejmiku wojew鏚zkiego. - Ca造 czas trwaj rozmowy z kolejarzami na temat dra磧iwych po陰cze. Fedko uwa瘸, 瞠 postawa PKP jest form szanta簑 wobec w豉dz wojew鏚ztwa. - Odbywa si to na zasadzie: nie dacie nam wi璚ej pieni璠zy, my wam zlikwidujemy po陰czenia. I to od razu te najbardziej potrzebne - t逝maczy.

Edward Fedko z這篡 interpelacj do zarz康u wojew鏚ztwa, kt鏎e z kolejarzami prowadzi negocjacje. Czeka na odpowied. - Mam nadziej, 瞠 spraw dalszego kursowania poci庵闚 uda si za豉twi i ca趾owicie rozumiem niepok鎩 mieszka鎍闚 zagro穎nych likwidacj po陰cze - m闚i.

- Tak czy siak ciesz si, 瞠 uda這 nam si wywalczy utrzymanie poci庵闚. Nie od dzi wiadomo, 瞠 w jedno軼i si豉 - m闚i Urszula Florczyk, radna z Toporowa, pracuj帷a w 安iebodzinie, kt鏎a zbiera豉 podpisy pod protestem w鈔鏚 mieszka鎍闚 swojej miejscowo軼i i Kosobudza. - Akcja zbierania podpis闚, dzia豉nia starostwa, medi闚. To wszystko musia這 zako鎍zy si powodzeniem i chc wierzy, 瞠 poci庵i b璠 je寮zi dalej - dodaje.

Kolejne zmiany w rozk豉dzie jazdy poci庵闚 czekaj nas jeszcze w tym p馧roczu przed wakacjami.

pzw



adres tego artyku逝: www.schwiebus.pl/articles.php?id=133