ciachu
forum admin postów: 823
|
Minister ¶rodowiska zagra¿a budowie S3
Andrzej Kra¶nicki jr, Piotr ¯ytnicki 09-04-2006
Niczym niewyt³umaczona opiesza³o¶æ ministra ¶rodowiska mo¿e pogrzebaæ plany budowy drogi ekspresowej S3.
Ta obiecana przez premiera i kluczowa dla zachodniej Polski trasa mia³a po³±czyæ wkrótce Szczecin, Gorzów i Zielon± Górê.
Od ponad miesi±ca resort ¶rodowiska zwleka z podpisaniem dokumentu, który jest czê¶ci± wniosku o dofinansowanie budowy drogi S3 przez Uniê Europejsk±. Bruksela gotowa jest pokryæ a¿ 85 proc. kosztów, bud¿et pañstwa dorzuciæ mia³ tylko 15 proc.
Jak dowiedzia³a siê "Gazeta", mo¿e byæ to próba utr±cenia inwestycji, której realizacjê wspiera³ publicznie pochodz±cy z Gorzowa premier Kazimierz Marcinkiewicz. Pieni±dze przeznaczone w bud¿ecie pañstwa na budowê S3 maj± trafiæ teraz na kontynuacjê budowy dro¿szej ni¿ przewidywano autostrady A1. Jak mo¿e do tego doj¶æ? Ministerstwo ¶rodowiska przetrzymuje dokument o d³ugiej nazwie: "Decyzja o ¶rodowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizacjê przedsiêwziêcia mog±cego w znacz±cy sposób wp³yn±æ na ¶rodowisko." Opracowanie przygotowane wspólnie przez lubuski i szczeciñski oddzia³ Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad trafi³o do resortu ju¿ 1 marca.
Bez akceptacji ministerstwa wniosek o dofinansowanie inwestycji nie mo¿e trafiæ do Brukseli. Termin sk³adania kompletnej dokumentacji mija tymczasem ju¿ 1 czerwca. Do tego czasu dokument, który utkn±³ w ministerstwie, musi jeszcze przej¶æ przez centralê Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Ministerstwo Transportu i Budownictwa oraz Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. Decyzje o wsparciu zg³oszonych projektów zapadn± w Brukseli ju¿ 15 sierpnia.
Je¿eli nie zd±¿ymy na czas przedstawiæ kompletnej dokumentacji, trzeba bêdzie przygotowaæ nowy wiosek i now± dokumentacjê. A to oznacza, ¿e budowa trasy S3 mog³aby ruszyæ dopiero w 2009 r.
Dziêki budowie ekspresowej S3 ju¿ za trzy lata ze Szczecina do Gorzowa mogliby¶my dojechaæ krócej ni¿ w godzinê. Zmniejszy³aby siê te¿ odleg³o¶æ miêdzy tymi miastami. Nowa droga ma w planach 81,5 km, tymczasem obecna trasa jest d³u¿sza a¿ o 8,5 km. Jak to mo¿liwe? Zachodniopomorski pomys³ na budowê S3 zak³ada, ¿e ekspresówka do Gorzowa bêdzie mieæ zupe³nie inny przebieg ni¿ obecna droga krajowa nr 3. Zamiast budowaæ drug± nitkê do ju¿ istniej±cej drogi, now± trasê zaplanowano na terenach niezabudowanych. Lubuscy drogowcy maj± inny pomys³ na budowê S3. Na odcinku miêdzy Gorzowem a Jordanowem ko³o ¦wiebodzina dobuduj± drug± nitkê do krajowej "trójki", a potem wyremontuj± star± drogê, by podnie¶æ jej standard do wymogów trasy ekspresowej. Jej czê¶ci± stan± siê tak¿e gotowe lub jeszcze budowane obwodnice lubuskich miast: Gorzowa, Miêdzyrzecza, Nowej Soli i Zielonej Góry. Ca³a droga od Szczecina a¿ do Legnicy, gdzie S3 po³±czy siê z autostrad± A4, powinna byæ gotowa do koñca 2009 r. O ile znajd± siê na to pieni±dze.
Ministerstwo ¶rodowiska nie odpowiedzia³o na nasze pytanie, dlaczego zwleka z podpisaniem dokumentu, od którego zale¿± losy S3. Interwencjê w tej sprawie zapowiedzia³ szczeciñski pose³ PiS Joachim Brudziñski.
--
C
U
S |