[Okolice Najbliższe]
Google
szukaj:
Home > Gazeta.pl  

2006-03-22 09:09
Temat postu: Droga S-3 na czarnej liście ekologów
ciachu


forum admin
postów: 823

Droga S-3 na czarnej liście ekologów

Beata Tokarz 21-03-2006

Planowana trasa szybkiego ruchu S-3 przecinająca wzdłuż m. in. woj. lubuskie znalazła się na czarnej liście międzynarodowej sieci ekologicznej CEE Bankwatch Network. - Bo droga grozi cennemu środowisku - twierdzą ekolodzy

Droga ekspresowa S3 to jedna z ważniejszych inwestycji komunikacyjnych na zachodzie kraju. Połączy północ z południem, od Szczecina po Dolny Śląsk. Czteropasmówka ma mocno skrócić czas podróży i odciążyć w Lubuskiem ruch na krajowej "trójce". Samochody będą jechać nią z prędkością 100 km na godzinę. Dla Lubuskiego to arteria z gatunku strategicznych dla rozwoju regionu. Dzięki nowej ekspresówce, odcinek z Gorzowa do Szczecina skróci się aż o 8,5 km i będzie go można przejechać w niespełna godzinę. S-3 wytyczono przez pustkowia ("trójka" zahacza o dzisiątki miast).

Na przeszkodzie stanęli nieoczekiwanie ekolodzy z sieci CEE Bankwatch Network. Kwestionują 82 km północnego odcinka. Ich zdaniem, projektanci nie uwzględnili oddziaływania drogi na na przyrodnicze ostoje Natura 2000. Na mapie trasa biegnie przez dwa cenne obszary przyrodnicze, a dwa kolejne mija zaledwie w odległości 1 km. Żyje tam m. in. orlik krzykliwy, orzeł bielik i bocian czarny. - Zależy nam na szybkim połączeniu drogowym w ramach S3, ale decydenci muszą zrozumieć, że skończyły się czasy bezdyskusyjnych stawiania kresek na mapie - mówi Robert Cyglicki, koordynator CEE Bankwatch Network w Polsce. Jak twierdzi, planiści, nie rozważyli alternatywnego przebiegu trasy, a obecny projekt grozi środowisku. - Najlepiej by było, gdyby trasa ominęła ważne dla przyrody tereny. Oczywiście nie zawsze jest to możliwe, ale wystarczy w wielu przypadkach dobra wola. Tutaj tego zabrakło - mówi koordynator CEE.

Z zarzutami ekologów nie zgadza się odpowiedzialna za inwestycję Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Szczecinie. - Braliśmy pod uwagę różne warianty. Naszym zdaniem obecny projekt jest korzystny, także dla natury - mówi Iwona Stępień- Pilipczuk, zastępca dyrektora szczecińskiego GDDKiA. - Ten teren prawie w całości objęty jest ochroną, bo albo są to rezerwaty, albo parki, albo ostoje Natura 2000. Gdzieś ta droga musi przecież być - dodaje. Zapewnia jednak, że drogowcy ochronią cenną przyrodę. - Będą ekrany akustyczne, urządzenia oczyszczające wodę spływającą do gleby, tunele nad jezdnią i pod nią - wymienia Stępień-Pilipczuk.

Wniosek o zatwierdzenie przebiegu ekspresówki czeka na opinię Ministerstwa Środowiska. Nawet jeśli będzie ona pozytywna, budowa drogi się opóźni. Zdaniem GDDKiA termin ukończenia w 2008 r. jest nierealny. Optymiści zakładają, że S-3 pojedziemy w 2010 r.

Trasa S-3 będzie kosztowała 1,5 mld zł. Jest jednak szansa, że aż 85 proc. wydatków pokryje Unia Europejska. Czy negatywna opinia ekologów może mieć wpływ na decyzję o przyznaniu Polsce dotacji unijnych na ten cel? - My bezpośrednio nie możemy wstrzymać inwestycji, ale naszym obowiązkiem jest informowanie decydentów, że powinni się jeszcze zastanowić, czy taka forma inwestycji jest do przyjęcia dla wszystkich - mówi Anna Roggenbuck z polskiej sekcji CEE.

Oprócz trasy S3 na czarnej liście ekologów znalazła się też ekspresówka Via Baltica na Podlasiu, zapora w Nieszawie i spalarnia śmieci w Krakowie.

- W porównaniu z innymi krajami europejskimi, Polska ma najmniej obszarów zgłoszonych do Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000. Dlatego tak naciskamy, by dbać chociaż o te, które są - dodaje Roggenbuck.

Działacze Bankwatch ogłosili swą listę w Brukseli. Swoje uwagi chcą też przedstawić Komisji Europejskiej i Parlamentowi Europejskiemu.

Czym jest CEE

CEE Bankwatch Network, jedna z największych organizacji ekologicznych w Europie, skupia ekologów z 11 krajów Europy Środkowej i Wschodniej. Jej głównym celem jest sprawdzanie, czy fundusze unijne wykorzystywane są zgodnie z normami ekologicznymi. CEE stworzyła niedawno czarną listę inwestycji, które mają powstać za unijnie pieniądze, ale zdaniem ekologów są niezgodne z prawami środowiska naturalnego.


--
C
U
S
2006-04-28 23:11
Temat postu: Trasa S3 wciąż priorytetem
ciachu


forum admin
postów: 823

Trasa S3 wciąż priorytetem

Andrzej Kraśnicki jr 28-04-2006

Budowa drogi ekspresowej ze Szczecina na południe kraju, wbrew podejrzeniom posłów, nie znikła z krajowej listy najważniejszych inwestycji drogowych. Ślimaczy się jednak sprawa załatwienia pieniędzy na jej budowę.

O tym, że S3 nie ma na liście priorytetów inwestycyjnych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad mówił w poniedziałek, na wyjazdowym posiedzeniu sejmowej komisji infrastruktury w Szczecinie, poseł Tadeusz Jarmuziewicz (wiceprzewodniczący komisji z PO). To wywołało zdumienie, bo S3 od początku roku na takiej liście się znajdowała.

- To wcale nie znaczy, że S3 nie będzie w najbliższej przyszłości realizowana - tonował swą wypowiedź poseł. Przyznał jednak, że zniknięcie z listy może zwiększyć trudności ze znalezieniem pieniędzy na inwestycję.

Zachodniopomorskich posłów zaniepokoiło to. Zapowiedzieli interwencje w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

- Nie trzeba interweniować, bo nic się nie zmieniło - uspokaja Artur Mrugasiewicz z biura prasowego centrali GDDKiK. - S3 wciąż jest na liście priorytetowych inwestycji w rządowym programie budowy dróg i autostrad do 2013 r.

Sprawdziliśmy. S3 jest na trzeciej pozycji wśród priorytetów, zaraz za budową autostrady A1 i kontynuacją budowy A2 i A4.

- S3 nic nie grozi, bo za bardzo interesuje się nią premier - zdradza jeden z urzędników GDDKiA w Warszawie.

Pochodzący z Gorzowa Kazimierz Marcinkiewicz wielokrotnie zapewniał publicznie, że S3 jest jedną z najważniejszych inwestycji drogowych w kraju. Powtórzył to także podczas otwarcia nowego terminalu na lotnisku w Goleniowie.

Wciąż niezałatwiona jest jednak najważniejsza sprawa - nie ma pewności, czy uda się uzyskać unijne dofinansowanie (na poziomie 1,2 mld zł). W Brukseli jest już niemal cała dokumentacja potrzebna do uzyskania pieniędzy, nie ma tylko raportu o oddziaływaniu inwestycji na środowisko naturalne. Jeśli Ministerstwo Środowiska nie dostarczy go do końca maja, pieniądze przepadną. Po interwencji "Gazety" i zachodniopomorskiego wojewody resort obiecał, że upora się ze sprawą do 25 kwietnia. Do wczoraj jednak biuro prasowe MŚ nie potwierdziło nam czy tak się stało. W drodze do Brukseli raport musi jeszcze przejść przez biurka Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.

Przyszła S3 z obecną drogą krajową nr 3 nie ma nic wspólnego poza tym, że połączy Szczecin z Gorzowem. Jej przebieg będzie całkiem inny. Na nową trasę ze Szczecina będzie się wjeżdżało w Kluczu. Powstanie tam duży, trzypoziomowy węzeł łączący nową S3 z autostradą A6. Dalej S3 będzie biegła na południe przez niezabudowane dotąd tereny. GDDKiA zleci wykonawcom jednoczesną budowę trzech odcinków drogi (w sumie 81,5 km), co umożliwi wybudowanie całości w ciągu zaledwie dwóch lat. Na nowej drodze nie będzie żadnego kolizyjnego skrzyżowania. Zjechać lub wjechać na S3 będzie można tylko w okolicy Gryfina, Pyrzyc, Myśliborza i Lipian. Na odcinku Szczecin - Gorzów będziemy jeździć trasą mającą dwie jednokierunkowe jezdnie. Każda z nich będzie mieć po 10,5 m szerokości. W Gorzowie S3 połączy się z budowaną już obwodnicą tego miasta, którą szybko wyjedziemy w kierunku Poznania i Zielonej Góry. Na zbudowanie zachodniopomorskiego odcinka potrzebne jest 1,5 mld zł. 85 proc. tej kwoty mamy dostać z UE


--
C
U
S
2006-05-08 12:24
Temat postu: Kiedy S3 ?
ciachu


forum admin
postów: 823

Kiedy S3 ?
Radio Zachód 2006-05-06

Premier Kazimierz Marcinkiewicz przedstawiał rządowe plany budowy autostrad. W Jordanowie koło Świebodzina mówił w sobotę m.in. o projekcie trasy S3.

Temat drogi S3 od wielu miesięcy sprowadza się do jednego - nie można precyzyjnie określić terminu rozpoczęcia inwestycji na odcinku lubuskim. Wiadomo, że będzie ona podzielona na kilka etapów. Na razie nie można jednak rozpocząć ani jednego z nich. Główny powód to przedłużające się sprawy proceduralne. Poza tym generalna dyrekcja dróg krajowych i autostrad nie wykupiła jeszcze potrzebnych gruntów na odcinku Gorzów - Międzyrzecz - Świebodzin.

Premier obiecał, że znajdzie około 60 milionów złotych na wykup ziemi. Powiedział też, że trasa S3 jest ważna dla integracji województwa lubuskiego. Przy okazji Kazimierz Marcinkiewicz zaapelował do spółki Autostrada Wielkopolska o przyspieszenie prac związanych z lubuskim odcinkiem autostrady A2. Po raz kolejny podkreślił, że państwo wybudowałoby ten odcinek szybciej.

Premier mówił o rządowych planach w Jordanowie, w miejscu, gdzie ma powstać węzeł łączący drogi A2 i S3.

Kamil Hypki

--
C
U
S
2006-05-08 12:33
Temat postu: Premier znowu obiecał miliony na S3
ciachu


forum admin
postów: 823

gazeta Lubuska
8 Maja 2006
Premier znowu obiecał miliony na S3

Według naszych informacji budowa drogi ekspresowej w regionie ma się skończyć o cztery lata później niż to było w planach. Czy to prawda? Premier na to pytanie nie odpowiedział.

Kazimierz Marcinkiewicz w sobotę spędził w Lubuskiem kilka godzin na oficjalnych spotkaniach. Rządowe limuzyny zwracały uwagę kierowców na trasie Babimost - Świebodzin - Gorzów.
Za Świebodzinem, w okolicy Jordanowa, tam gdzie ma powstać węzeł autostrady A2 i trasy szybkiego ruchu S3, stanęła przed wizytą premiera tablica. Na niej szefostwo zielonogórskiej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przypięło plany budowy obu najważniejszych dla regionu szlaków komunikacyjnych. S3 biegnie od Szczecina przez Gorzów - Zieloną Górę po granicę z Czechami. A2 ma iść od granicy wschodniej Polski do Świecka.

Pieniądze to nie problem



CZESŁAW WACHNIK
(habe)

--
C
U
S
2006-06-22 10:01
Temat postu: Gdzie są miliony
ciachu


forum admin
postów: 823

Gazeta Lubuska 21 Czerwca 2006
Gdzie są miliony
Od kilku tygodni sprawdzamy czy obiecane przez premiera Kazimierza Marcinkiewicza 61 mln zł, na wykup gruntów pod przyszłą S3 w Lubuskiem, dotarły do drogowców.

Przypomnijmy, że 6 maja podczas wizyty na trasie przyszłej drogi szybkiego ruchu S3 (Szczecin - Gorzów - Nowe Miasteczko) koło Międzyrzecza, premier Marcinkiewicz dał słowo, że zielonogórscy drogowcy dostaną 61 mln zł na wykup gruntów.
- Wy przygotujcie dokumenty, a ja szybko załatwię brakujące pieniądze - obiecał premier dyrektorowi zielonogórskiego oddziału GDDKiA Robertowi Mikołajskiemu.
Bez tych pieniędzy budowa drogi nie może być rozpoczęta, a więc możemy stracić też fundusze jakie Unia Europejska zamierza przeznaczyć dla Polski w latach 2007-2013. Podobnych do S3 inwestycji jest wiele, a więc kto szybciej wykupi grunty i uzyska niezbędne pozwolenia, ten ma większe szanse na miliony euro.
W poniedziałek rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych i Autostrad w Warszawie Andrzej Maciejewski powiedział nam: - My pieniędzy nie dostaliśmy, a więc i do Zielonej Góry nie mogliśmy ich przesłać. Fundusze, które obiecał premier Marcinkiewicz mają pochodzić z budżetu Ministerstwa Transportu. Tam proszę o nie pytać.
Oczywiście pytaliśmy w poniedziałek oraz we wtorek. Rozmawialiśmy też kilkakrotnie z dyrektor sekretariatu ministra transportu oraz szefową biura prasowego Teresą Jakutowicz.
Niestety nie miała nic powiedzieć o obiecanych milionach. - Jak będę coś wiedziała, oddzwonię - mówiła. Nie zadzwoniła.
Dziś w Warszawie z dyrektorem GDDKiA Zbigniewem Kotlarkiem będą rozmawiać lubuscy posłowie. Spotkanie to chciał dyrektor Kotlarek odwołać, ale nie zgodzili się na to posłowie.
- Będziemy naciskali na dyrektora, by miliony jak najszybciej trafiły w Lubuskie. Bez tych pieniędzy budowa S3 jest zagrożona. Chcemy też zapytać dyrekcję w Warszawie, co oprócz trasy szybkiego ruchu zamierza zrobić, by poprawić siec dróg w Lubuskiem. Jesteśmy też zaniepokojeni przedłużającymi się rozmowami w sprawie budowy autostrady A2 - powiedziała nam poseł Bożenna Bukiewicz, która zainicjowała dzisiejsze spotkanie w Warszawie.


(wak)

--
C
U
S
2006-06-22 10:03
Temat postu: Premier obiecał a milionów nie ma
ciachu


forum admin
postów: 823

Gazeta Lubuska 22 Czerwca 2006

Premier obiecał a milionów nie ma
Dziś mieliśmy się dowiedzieć, czy do naszego regionu dotarło wreszcie 61 mln zł na budowę trasy szybkiego ruchu. Już wiemy - pieniędzy jak nie było, tak nie ma.

Wczoraj w Warszawie dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Zbigniew Kotlarek miał rozmawiać z lubuskimi posłami o opóźnieniach w budowie drogi S3. - Niestety, spotkanie zostało przełożone na 20 lipca - poinformował nas poseł Czesław Fiedorowicz.
Również wczoraj w Ministerstwie Transportu pytaliśmy o los 61 mln zł, które premier Kazimierz Marcinkiewicz obiecał na wykup gruntów pod budowę S3. - Nic o tych pieniądzach nie wiem - odpowiedziała nam Justyna Bracha z biura prasowego resortu.
Przypomnijmy, że już prawie rok piszemy o powstających co chwilę nowych zagrożeniach dla budowy trasy szybkiego ruchu, która ma prowadzić ze Szczecina, przez Gorzów, Zieloną Górę, Nową Sól i dalej do granicy z Czechami. Bez niej region straci możliwości rozwoju, bo S3 będzie drogą decydującą o sprawnej komunikacji w kierunkach północpołudnie.
Inwestycja dojdzie do skutku, jeśli dostaniemy pieniądze z Unii, tymczasem wniosek do dziś nie został wysłany do Brukseli. Ale zanim do tego dojdzie, niezbędne są miliony na wykup gruntów pod trasę i te fundusze obiecał w maju premier. Do dziś nie zostały jednak przelane na konto drogowców w Zielonej Górze.


(wak)

--
C
U
S
2006-07-13 12:22
Temat postu: Droga S3 coraz bliżej!
ciachu


forum admin
postów: 823

Radio Zachód
Droga S3 coraz bliżej! (2006-07-13 10:39)


Być może już w przyszłym roku rozpocznie się budowa drogi ekspresowej S3! Będzie to jedna z najważniejszych tras w województwie lubuskim, przecinająca region z północy na południe.

Przez długi czas nie było pewne, czy droga S3 powstanie, bo - wbrew wcześniejszym obietnicom - rząd nie przekazywał żadnych pieniędzy na wykup ziemi pod planowaną budowę. Teraz - jak mówi Robert Mikołajski, dyrektor lubuskiego oddziału Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - pieniądze są już zapisane w Krajowym Funduszu Drogowym i dzięki temu będzie można dokończyć proces wykupywania gruntów.

Cała operacja pochłonie ponad 60 mln złotych. Regionalna Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Zielonej Górze chce zabezpieczyć grunty na odcinku Gorzów - Międzyrzecz i Międzyrzecz - Sulechów. Proces wykupu gruntów może potrwać do końca tego roku. Później pozostaje jedynie czekanie na ostateczne pozwolenia i już na początku 2007 roku prace przy budowie S3 powinny ruszyć pełną parą.



A. Steciąg - Radio Zachód

--
C
U
S
2006-07-13 12:29
Temat postu: Są pieniądze na S3!
ciachu


forum admin
postów: 823

Gazeta Lubuska
13 Lipca 2006
Są pieniądze na S3!

"GL" walczyła i wywalczyła. Nasi drogowcy mogą już kupować grunty pod drogę szybkiego ruchu. Wczoraj dostali pozwolenie od Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad.

Nareszcie zacznie się wykup ziemi pod S3 na odcinku od Gorzowa do Nowej Soli. Potrzebne 61 mln zł obiecał na początku maja premier Kazimierz Marcinkiewicz, ale pieniędzy ciągle nie było. "GL" przez dwa miesiące dopominała się o nie przy każdej okazji, szukała ich także w Warszawie. Aż... - Kilka godzin temu usłyszałem, że mam kupować grunty - powiedział nam wczoraj po południu szef lubuskich drogowców Robert Mikołajski. Zgodził się na to szef generalnej dyrekcji dróg Zbigniew Kotlarek.

Będzie szybko i bezpiecznie

61 mln zł na S3 były zapisane w Krajowym Funduszu Drogowym. Do wczoraj ministrowie mogli zgłaszać zastrzeżenia do funduszu. Takie w stosunku do S3 nie padły. Teraz projekt funduszu musi więc już tylko zatwierdzić Rada Ministrów, ale to formalność. - Stąd zgoda dyrektora Kotlarka, żebyśmy już korzystali z tych pieniędzy - tłumaczy Mikołajski. Dyrektor planuje, że wykupywanie ziemi zakończy się w tym roku.
Droga S3 ma biec od Szczecina po granicę z Czechami w Lubawce. Zapewni szybką i bezpieczną komunikację w kierunkach północ-południe, co ma ogromne znaczenie dla rozwoju województwa.

Teraz jest najważniejsza

Razem z Mikołajskim w generalnej dyrekcji dróg było jeszcze siedmioro lubuskich parlamentarzystów, z koalicji i opozycji. - Dyrektor Kotlarek powiedział nam, że S3 jest drogą najważniejszą i nie zepchnie jej żadna inna inwestycja - stwierdziła poseł Bożenna Bukiewicz (PO). Posłowie usłyszeli też, że przy takim zaawansowaniu pracy, dobrym przygotowaniu dokumentów nie można wręcz przerywać budowy, ale trzeba ją jak najszybciej kończyć. - I poszło już na nią dużo pieniędzy - dopowiedział poseł Jerzy Materna (PiS).
S3 w Lubuskiem będzie kosztowała prawie 3 mld zł. W naszym województwie niektóre jej odcinki są już budowane. Część, np. obwodnica Nowej Soli, ruszy jeszcze w tym roku. Większość odcinków zostanie oddana do użytku do 2010 r. Budowa ostatniego, od Nowego Miasteczka na teren woj. dolnośląskiego (do A4), zacznie się w 2013 r.


HENRYKA BEDNARSKA
0 95 722 57 72
hbednarska@gazetalubuska.pl

--
C
U
S
2006-07-14 09:18
Temat postu: Pieniądze w 30 dni
ciachu


forum admin
postów: 823

Gazeta Lubuska
14 Lipca 2006

Pieniądze w 30 dni

Po wczorajszej informacji "Są pieniądze na S3" rozdzwoniły się telefony. Gdzie mogę dostać pieniądze? Kiedy będę mógł sprzedać grunty? - pytali najczęściej Czytelnicy.

-Wprawdzie projekt rozdziału środków z Krajowego Funduszu Drogowego nie został jeszcze podpisany, ale wobec pozwolenia dyrektora generalnej dyrekcji dróg Zbigniewa Kotlarka, będziemy mogli już naliczać i wypłacać pieniądze za przejęte grunty - powiedział nam wczoraj dyrektor zielonogórskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Robert Mikołajski.

Dwa odcinki S3

Dotychczas zielonogórski oddział miał tylko 9 mln zł i pieniądze te wydano właścicielom gruntów, na których powstanie obwodnica Świebodzina. Obiecane, czy raczej przyznane już 61 mln zł pozwoli na zapłacenie ok. 700 właścicielom za grunty, na których zostaną zbudowane dwa odcinki drogi szybkiego ruchu S3: od Sulechowa do Międzyrzecza i od Międzyrzecza do Gorzowa. Ten pierwszy obejrzeli już rzeczoznawcy, a do większości właścicieli gruntów trafili przedstawiciele drogowców, proponując określoną sumę. Jeśli ten się zgodził z propozycją, wtedy sprawę przejmował notariusz. Po podpisaniu aktu notarialnego były właściciel gruntu w ciągu 30 dni powinien dostać pieniądze. A, że część już podpisała, pieniądze trafią na ich konta w sierpniu.
Mikołajski nie chce zdradzać sum, jakie proponowano sprzedającym ziemię. Zasłania się tajemnicą handlową. Wyjaśnia jedynie, że na proponowane warunki zgodzili się praktycznie wszyscy. Sprzedający nieoficjalnie wymieniają kwotę 15-18 zł za metr kw. Jeśli jednak ktoś ma grunty, na których ma być zbudowana S3, a nikt się do niego jeszcze nie zgłosił, Mikołajski prosi o bezpośredni kontakt z GDDKiA w Zielonej Górze. Niektóre sprawy spadkowe są nieuregulowane, stąd nie zawsze można było trafić do tych, którzy stali się ostatecznymi właścicielami.

W tym roku pozwolenie na budowę

Lada dzień rzeczoznawcy powinni zakończyć wycenę gruntów pod S3 od Międzyrzecza do obwodnicy Gorzowa. Jeszcze w sierpniu wszystkich właścicieli odwiedzą drogowcy, proponując kupno ziemi i sporządzenie aktu notarialnego.
Zielonogórski oddział GDDKiA chce do końca września, najpóźniej października zakończyć wykup wszystkich gruntów, od obwodnicy Gorzowa do Sulechowa. Jeśli tak się stanie, to jeszcze w tym roku GDDKiA wystąpi do wojewody lubuskiego o pozwolenie na budowę. Także w tym roku wysłany zostanie do Brukseli wniosek o dofinansowanie budowy S3 z funduszy unijnych. Pamiętajmy bowiem, że na razie mamy zagwarantowane jedynie 61 mln zł, a cała inwestycja ma kosztować ok. 2,5 mld zł. Natomiast dodatkowe ok. 0,5 mld zł potrzeba na dokończenie obwodnic Gorzowa i Międzyrzecza oraz drugiej jezdni między Sulechowem a Nową Solą.
Zagrożenia? - Oczywiście są - dodaje Mikołajski. -Największe to te, że dostaniemy zbyt mało pieniędzy, by wybudować dwie jezdnie od Gorzowa do Sulechowa i dalej Nowego Miasteczka. Dlatego sprawę tę trzeba będzie stale pilnować.


CZESŁAW WACHNIK
0 68 324 88 29
cwachnik@gazetalubuska.pl

--
C
U
S
2006-08-24 07:57
Temat postu: Idzie, idzie kasa
ciachu


forum admin
postów: 823

Gazeta Lubuska
24 Sierpnia 2006

Idzie, idzie kasa

Jeszcze we wrześniu okaże się, czy Unia Europejska sfinansuje budowę północnego odcinka drogi szybkiego ruchu S3. Do Brukseli dotarły potrzebne dokumenty.

Wczoraj dowiedzieliśmy się w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego w Warszawie, że do Brukseli trafił już wniosek wraz z kompletem dokumentów o sfinansowanie budowy drogi szybkiego ruchu Szczecin - Gorzów - Zielona Góra - granica z Czechami. Na razie ministerstwo stara się o ponad 400 mln euro (1,7 mld zł), które będą niezbędne na budowę odcinka od Szczecina do Gorzowa Wlkp.

Szczecin prowadzi

Wysłanie dokumentów do Brukseli potwierdził też poseł Europarlamentu Bogusław Liberadzki. - Przedstawiciele ministerstwa rozwoju zapewnili mnie, że dokumentacja została wysłana. Sprawdzę to w najbliższy poniedziałek, kiedy będę w Brukseli.
Czy dostaniemy 400 mln euro? - Nie wiem. Nie wiadomo też czy mamy szanse na pieniądze, które zostały z 2006 roku czy S3 znajdzie się dopiero w planie finansowania na lata 2007-2013 - dodaje Liberadzki.
Jeśli pieniądze będą, to roboty na drodze zaczną się w 2007 r. - Budowę całego prawie 82-kilo-metrowego odcinka od Szczecina do Gorzowa chcemy zakończyć do 2009 a najpóźniej 2010 roku - zapowiada Iwona Pilipczuk, zastępca dyrektora szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
W Zachodniopomorskiem i potem w Lubuskiem budowa będzie przebiegała na trzech odcinkach: od Szczecina do Przyrzyc, od Pyrzyc do Myśliborza oraz od Myśliborza do Gorzowa. Droga powstawać będzie jednocześnie w tych miejscach. Drogowcy chcą od razu budować dwie jezdnie, łącznie z niezbędną infrastrukturą, wiaduktami, drogami dojazdowymi itp.

A kiedy u nas?

Kończy się też opracowanie dokumentacji do pozyskania pieniędzy na budowę S3 od Gorzowa do Sulechowa. Agnieszka Nowak z Wydziału Rolnictwa i Środowiska Lubuskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gorzowie Wlkp. zapewniła nas, że do Ministerstwa Środowiska dotarł już raport o oddziaływaniu S3 na obszary chronione w ramach programu Natura 2000. Jeśli ministerstwo nie będzie miało zastrzeżeń, to we wrześniu lub październiku wojewoda lubuski wyda decyzję środowiskową. Wtedy wniosek o sfinansowanie budowy lubuskiego odcinka S3 (Gorzów - Sulechów) powinien trafić do Brukseli jeszcze w tym roku. Drogowcy mają już zapewnione 61 mln zł na wykup gruntów. - W tym roku wykupimy ziemię i uzyskamy pozwolenie na budowę. Tak, by pierwsze prace na przyszłej S3, mogły się rozpocząć jesienią 2007 roku - wylicza Robert Mikołajski, dyrektor zielonogórskiego oddziału GDDKiA.


CZESŁAW WACHNIK
0 68 324 88 29
cwachnik@gazetalubuska.pl

--
C
U
S
2006-08-24 22:49
Temat postu: Walka o pieniądze na S3
ciachu


forum admin
postów: 823

Radio Zachód
2006-08-24

Walka o pieniądze na S3

Czy Polska uzyska dofinansowanie z Unii Europejskiej na budowę drogi krajowej S3? Jest taka szansa, ponieważ dokumenty z ministerstwa rozwoju regionalnego powinny na dniach trafić do Brukseli.

Tymczasem deputowany do Parlamentu Europejskiego Bogusław Liberadzki mówi, że na razie odpowiednich dokumentów w Brukseli nie widział. Europoseł, który monitoruje tę sprawę, przypomina, że zapewnienia polskiej strony, iż uzupełni braki, słyszy już od półtora roku.

Liberadzki uważa, że winę ponoszą poszczególne ministerstwa, które nie potrafią skoordynować swoich działań w sprawie budowy S3. Jak powiedział w Radiu Zachód, jeśli strona polska nie prześle do Brukseli odpowiednich dokumentów, może stracić nawet 60 % środków na budowę drogi S3.

--
C
U
S
2006-08-28 13:51
Temat postu: Nowa autostrada
ciachu


forum admin
postów: 823

Radio Zachód
Nowa autostrada (2006-08-26 08:00)

Prawie 163 mln euro kosztował oddawany właśnie do użytku nowy, 92-kilometrowy odcinek autostrady A4 Krzywa koło Bolesławca - Wrocław. Trasa zostanie oficjalnie otwarta w poniedziałek, jednak kierowcy już mogą z niej korzystać. Zakończenie budowy tego odcinka A4 oznacza, że obecnie autostradą można przejechać prawie 400 kilometrów od Krzywej aż do Krakowa.

Na tej inwestycji udało się zaoszczędzić 90 milionów. Te pieniądze - jak zapowiadają przedstawiciele generalnej dyrekcji dróg i autostrad - zostaną przeznaczone m.in. na trasę S3 Szczecin-Gorzów. Wkrótce zacznie się realizacja kolejnych inwestycji.

Mocno zaawansowane są prace budowlane i przygotowawcze na przyszłej autostradzie A18, która będzie stanowiła przedłużenie autostrady A4 w kierunku przejścia granicznego w Olszynie i dalej do Berlina. Na ukończeniu są prace budowlane na jezdni północnej przyszłej A18, a dla jezdni południowej przygotowywany jest projekt budowlany. Jezdnia północna będzie gotowa za kilka miesięcy, a jezdnia południowa w 2010 roku.

--
C
U
S
2006-09-06 13:54
Temat postu: Awantura o drogi
ciachu


forum admin
postów: 823

Gazeta Lubuska
6 Września 2006

Awantura o drogi

Politycy z Wielkopolski domagają się w swoim regionie tras szybkiego ruchu. Czy te żądania zagrażają naszej S3?

Wielkopolsce zależy na tym, aby drogi nr 11 z Koszalina przez Poznań na Śląsk oraz nr 5 z Wrocławia, przez Poznań i Bydgoszcz do Gdańska stały się drogami szybkiego ruchu. Takie żądania mogą być groźne dla planów budowy S3 w Lubuskiem. W 2004 roku powstało w Ministerstwie Infrastruktury opracowanie, w którym znalazł się zapis o zmianie trasy przebiegu naszej drogi szybkiego ruchu. Zamiast biec od Szczecina do granicy z Czechami, przez Gorzów i Zieloną Górę, miała prowadzić od Szczecina do Gorzowa, ale potem do Poznania, Wrocławia i granicy z Czechami.
Na szczęście dzięki protestom samorządów, "Gazety Lubuskiej" trasa S3 pozostała bez zmian. Co więcej, droga ta jako jedna z pięciu została zapisana jako priorytet rządu na latach 2007-2013. Potwierdził nam to wczoraj rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie Andrzej Maciejewski: - Budowa drogi S3 już się rozpoczęła i zostanie doprowadzona do końca. Nikt nawet nie przewiduje, by stało się inaczej. S3 jest częścią korytarza unijnego i dlatego jej budowa może być finansowana z pieniędzy Unii Europejskiej. Natomiast, jeśli chodzi o drogę nr 5 to tylko niektóre jej odcinki znajdują się we wspominanym korytarzu. Natomiast drogi nr 11 nie ma tam wcale. Dlatego obie będą budowane, o ile znajdą się pieniądze. Myślę, że nie wcześniej jak w latach 2013-2020.


(wak)

--
C
U
S
2006-09-28 00:19
Temat postu: Hektary pod trasę
ciachu


forum admin
postów: 823

Gazeta Lubuska
28 Września 2006
Hektary pod trasę

Ledwo zaczął się wykup ziemi pod trasę szybkiego ruchu S3, a właściciele już dzwonią do nas tylko z jednym pytaniem. Dlaczego tak tanio?

Wreszcie zaczęło się coś dziać wokół przygotowań do budowy trasy szybkiego ruchu S3, która poprowadzi od Szczecina przez Gorzów, Zieloną Górę, Nową Sól po granicę czeską w okolicy Lubawki. Inwestycja w Lubuskiem ma skończyć się w 2009-2010 roku.

Przypomnijmy, że także dzięki naszym interwencjom znalazły się pieniądze na wykup ziemi od Sulechowa do Gorzowa. Ten odcinek będzie budował zielonogórski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Odcinkiem od Gorzowa do granicy z województwem zachodniopomorskim zajmą się drogowcy ze Szczecina. Najwięcej ziemi trzeba wykupić we wsiach: Glińsk, Kalsk, Zemsko i Deszczno.

Kupią lub wywłaszczą

Zastępca dyrektora GDDKiA Wiesław Staruch: - Czeka nas karkołomne zadanie. Pieniądze na wykup dostaliśmy dopiero przed miesiącem, a operację tę chcemy zakończyć do końca roku. Potrzeba nam ponad tysiąc hektarów, złożonych z więcej niż tysiąca działek. Jedne mają po kilka hektarów, inne po kilkanaście arów.

Właściciel każdej działki dostaje ofertę sprzedaży z wyznaczoną ceną, którą ustala rzeczoznawca majątkowy z listy ministra budownictwa. W. Staruch nie chce zdradzić ceny metra kwadratowego gruntu. Czytelnicy zawiadomili nas, że jest to kwota między 15 a 17 zł za mkw. Jeśli właściciel gruntu zgadza się sprzedać ziemię, umowa trafia do notariusza, a pieniądze na konto sprzedającego po 30 dniach od jej podpisania. Gdy zainteresowany nie zgadza się z ofertą, drogowcy kierują do wojewody wniosek o wywłaszczenie, które trwa nawet kilka miesięcy.

Umowy bez negocjacji

Dlaczego nie można negocjować ceny ziemi? - Byłoby to kryminogenne. Cenę ustalają specjaliści na podstawie cen rynkowych, położenia działki, jej atrakcyjności, klasy ziemi... - wyjaśnia W. Staruch.

Dlaczego więc za metr kwadratowy w Wielkopolsce drogowcy płacą po 40-50 zł, a u nas dużo mniej?
- Nie ma równych cen. Ziemia w Wielkopolsce była zawsze droższa niż u nas - odpowiada Staruch.

Na razie z 200 wysłanych ofert, na sprzedaż nie zgodziła się tylko jedna osoba. Pozostałe wkrótce podpiszą umowy i dostaną pieniądze.


CZESŁAW WACHNIK
0 68 324 88 29
cwachnik@gazetalubuska.pl

--
C
U
S
2006-10-17 15:09
Temat postu: Drogi budowane po kawałku
ciachu


forum admin
postów: 823

Gazeta Lubuska
17 Października 2006
Drogi budowane po kawałku
Do 2012 roku droga szybkiego ruchu S3 w Lubuskiem będzie miała dwie jezdnie. Zakończy się też budowa autostrady A2.

Rozkład - S3
# odcinek od Gorzowa do Sulechowa: 2007 - 2010
# druga jezdnia obwodnicy Międzyrzecza: 2009- 2010
# druga jezdnia od Sulechowa do Nowej Soli: 2008-2010
# dwie jezdnie od Gorzowa do granicy województwa: 2007-2010
# druga jezdnia na całej S3: do 2012.

Tak zapewniali na wczorajszej sesji Sejmiku Województwa Lubuskiego Robert Mikołajski - dyrektor zielonogórskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Andrzej Patalas - prezes spółki Autostrada Wielkopolska.
Na S3 największe prace trwają na obwodnicach Gorzowa Wlkp. i Nowej Soli. Niestety, ta pierwsza będzie opóźniona o pół roku. Zamiast od 16 grudnia br., kierowcy pojadą nią w czerwcu przyszłego roku. Napotkano trudniejsze niż zapowiadano warunki geologiczne. Już przygotowuje się dokumentację drugiej jezdni obwodnicy, która zostanie zbudowana do 2010 roku.
Do jesieni 2008 roku zakończona ma być też budowa obwodnicy Nowej Soli. W następnych latach S3 będzie budowana w kilku częściach. Drogowcy wykupują grunty i opracowują dokumentację. Maszyny mają wjechać na budowę wiosną 2007 roku.
Prezes Autostrady Wielkopolskiej potwierdził, że do 2009 roku mają powstać od Nowego Tomyśla do Świecka dwie jezdnie A2. Spółka uzgodniła z wojewodą lubuskim, że będzie składała dokumenty do tzw. punktowej, a nie całościowej zmiany decyzji lokalizacyjnej. To przyspieszy formalności. Pierwsze prace mają się zacząć już jesienią 2006. Spółka zgodziła się, by na lubuskiej części A2 powstało aż siedem węzłów, czyli zjazdów i wjazdów na drogę: w Trzcielu, Myszęcinie, Jordanowie, Łagowie, Torzymiu, Rzepinie i Świecku.


(wak)

--
C
U
S
2006-10-21 15:02
Temat postu: W kółko bezpieczniej
ciachu


forum admin
postów: 823

Gazeta Lubuska
20 Października 2006
W kółko bezpieczniej

- Nareszcie skończą się wypadki i kolizje - mówią policjanci. Na skrzyżowaniu krajowej "dwójki" i "trójki" będzie budowane rondo.

Walka o rondo trwała kilka lat. Powiat wysyłał pismo za pismem, przygotowywał niezbędne dokumenty. Niestety przebudowa krzyżówki przedłużała się. A zdarzało się tam coraz więcej wypadków. Ginęli ludzie. Aż skrzyżowanie zostało nazwanym najgroźniejszym w województwie i jednym z najniebezpieczniejszych w kraju.

Pas i fotoradar

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad robiła co mogła, żeby ograniczyć ilość zderzeń na skrzyżowaniu. Najpierw wytyczono dodatkowy pas dla skręcających w kierunku Gorzowa Wlkp. Na dojeździe do skrzyżowania zamontowano znaki informujące o zagrożeniu. Wprowadzono ograniczenie prędkości do 50 km.
Policjanci dwoili się i troili. Najpierw na skrzyżowaniu dróg stawały radiowozy. Potem zamontowano tam maszt na fotoradar. Trochę się uspokoiło. Ale nadal było niebezpiecznie.
Nie udało się też zlikwidować korków, które tworzą się w tym miejscu. Latem bywały dni, że policjanci musieli rozładowywać ruch na łączeniu obu dróg. I na to najbardziej skarżyli się mieszkańcy miasta - że przejechanie skrzyżowania czasem graniczy z cudem.

Wymusi wyhamowanie

Teraz już wiadomo, że w przyszłym roku kłopoty się skończą. - Na skrzyżowaniu wybudujemy rondo - informuje zastępca dyrektora zielonogórskiego oddziału GDDKiA Wiesław Staruch. Będzie to duże rondo z dwoma pasmami jezdni. Inwestycja wyniesie od czterech nawet do pięciu milionów złotych, zapłaci GDDKiA. Trwa już przygotowywanie niezbędnej dokumentacji budowy okrągłej krzyżówki.
Z rozwiązania cieszą się policjanci. Przed wszystkim skrzyżowanie będzie bezpieczniejsze. - Wymusi na kierowcach zdjęcie nogi z gazu i wyhamowanie prędkości
- mówi zastępca szefa policji mł. insp. Sławomir Tomal. Od 2002 r. doszło tam do dziewięciu wypadków i aż 65 kolizji, dziesiątek innych zdarzeń nawet nie zgłoszono policji.
Dzięki okrągłej krzyżówce powinny też zniknąć korki.
- Rondo oznacza bardziej płynne włączanie się kierowców do ruchu - dodaje mł. insp. Tomal


Piotr Jędzura
0 68 324 88 13
pjedzura@gazetalubuska.pl

--
C
U
S
2006-11-06 08:37
Temat postu: Autostrada po cichu
ciachu


forum admin
postów: 823

Gazeta Lubuska
6 Listopada 2006
Autostrada po cichu

Bez przecięcia wstęgi i wyborczego zgiełku ruszyła nitka autrostady łączącej Olszynę z Wrocławiem. Kierowcy są zachwyceni, niektórzy mieszkańcy okolicy... niepocieszeni.

Kierowcy nie kryją zdumienia. Nagle, niemal z dnia na dzień, droga prowadząca do Olszyny stała się... autostradą. W stronę przejścia jedzie się jak po maśle. Zamianę chwalą nawet kierowcy jadący w stronę Wrocławia. Wprawdzie pozostały przedwojenne płyty, ale za to ruch odbywa się tylko w jednym kierunku.
- Nie wierzyłem, że dożyję tej chwili - gorzko uśmiecha się Kazimierz Stępień ze Złotoryi. - często jeżdżę tą droga i sądziłem, że wygląda tak specjalnie. Aby odstraszyć od Polski.

Po grzyba ta droga

Z autostrady cieszy się znacznie mniej Marian z Lipinek Łużyckich. Od lat sprzedaje na poboczu grzyby i stanowi to istotny punkt w jego domowym budżecie. Wyżej stoją ludzie z Grotowa, niżej - w stronę Wrocławia - z Rościc.
- Już odgrodzili tamten pas ruchu - pokazuje na słupki wzdłuż autostrady, na których wkrótce zostanie rozpięta ogrodzeniowa siatka. - To niby dla zwierząt, ale i my zostaniemy odcięci.
Handlujący obok mieszkańcy Grotowa nawet nie dopuszczają do siebie myśli, że nie będą mogli stanąć na poboczu z jagodami, kurkami, papierosami. Przecież zawsze to robili...
- I co, może jeszcze będziemy musieli z każdą duperelą przez most chodzić? - nadziwić nie może się kobieta w średnim wieku. - I tak skróty będziemy sobie robili. Bo nawet za grzybami nie można by było chodzić. To przecież ta autostrada to będzie gorzej niż granica.
Pytani w samych wsiach mieszkańcy mają natomiast nadzieję, że dzięki autostradzie będzie większy ruch, więcej gości przyjedzie po gęsi, kaczki, króliki... A hałas? Okazuje się, że nowa autostrada tylko trochę huczy. To i tak lepsze niż dźwięki wydawane przez starą. To było dudnienie.

Wstęga będzie w grudniu

Autostrada ruszyła bez wstęg i orderów. - To jest dopuszczenie tymczasowe, czyli puszczenie ruchu w trybie roboczym - mówi dyrektor zielonogórskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Robert Mikołajski. - Puściliśmy samochody po nowej nitce aby spokojnie wykonać resztę prac. Z jakości robót jesteśmy zadowoleni, walczymy z terminami.
Zgodnie z planem w tym roku autostrada A 18 powinna otrzymać pozwolenie na użytkowanie. Oficjalne otwarcie zaplanowano na grudzień. Już podpisano umowę projektową na wykonanie drugiej nitki. Ta zakończona kosztowała około 400 mln zł, druga będzie o 100 mln droższa. Przy niej także - zgodnie z nieoficjalnymi informacjami - dojdzie do konfrontacji z ekologami. Południowa nitka powinna być gotowa w roku 2010. Dlatego za kilka miesięcy stara część znów zostanie zamknięta.
W tej chwili trasę pokonuje około 7 tys. pojazdów na dobę. To żadna rewelacja, gdyż na "dwójce”, która nie jest autostradą, doliczono się 17 - 16 tys. pojazdów.
Stanisław Oklejewicz od kilku lat prowadzi przy trasie A 18 zajazd, teraz kończy remontować sklep i parking. Nie kryje zawodu, jego zdaniem ruch jest mały i większy nie będzie.
- Tak naprawdę główny strumień ruchu przyjmują Świecko i Jędrzychowice. - tłumaczy. - Ale i tak dobrze, że wreszcie to zrobili. Bo to co działo się tutaj przez lata...

Lubuskie drogi po kawałku
Na S3 największe prace trwają na obwodnicach Gorzowa Wlkp. i Nowej Soli. Ta pierwsza będzie opóźniona o pół roku. Zamiast od 16 grudnia br., kierowcy pojadą nią w czerwcu przyszłego roku. Do jesieni 2008 roku zakończona ma być budowa obwodnicy Nowej Soli. W następnych latach S3 będzie budowana w kilku częściach. Maszyny mają wjechać na budowę wiosną 2007 roku. Do 2009 roku mają powstać od Nowego Tomyśla do Świecka dwie jezdnie A2. Na lubuskiej części A2 powstanie aż siedem węzłów, czyli zjazdów i wjazdów na drogę: w Trzcielu, Myszęcinie, Jordanowie, Łagowie, Torzymiu, Rzepinie i Świecku.


DARIUSZ CHAJEWSKI
0 68 324 88 36
dchajewski@gazetalubuska.pl

--
C
U
S
2006-12-09 09:30
Temat postu: Euro na S3 przepadły!
ciachu


forum admin
postów: 823

Gazeta Lubuska
8 grudnia 2006
Euro na S3 przepadły!

Dokumenty na budowę drogi S3 ministerialni urzędnicy wysłali do Brukseli zbyt późno. Dlatego pieniądze unijne zamiast na lubuską "eskę”, trafią na autostradę A1.

Budowane teraz pasmo drogi między Nową Solą a Raculą powstanie na pewno, bo płaci za nie budżet państwa.

Od półtora roku piszemy o planach budowy S3 - trasy szybkiego ruchu, która ma prowadzić w kierunku Szczecin - Lubawka (przejście graniczne w Czechach). Droga ma mieć dwie jezdnie i po zakończeniu zapewni najszybszą komunikację w zachodniej Polsce w kierunku północ - południe. Piszemy o tym, ponieważ od początku są problemy z budową trasy. Co chwilę natrafiamy na kolejne zagrożenia tej inwestycji, bo ma być budowana z pieniędzy unijnych. Żeby je zdobyć trzeba było wysłać na czas prawidłowo przygotowany wniosek do Brukseli. Pięć miesięcy temu zapewniano nas w Ministerstwie Środowiska, że dokumenty są skompletowane i najpóźniej w sierpniu będą wysłane!

Wczoraj dowiedzieliśmy się, że to nieprawda. Skutek jest taki, że przepadły regionowi pieniądze, które można było wydać w latach 2004 - 2006.


ZAMIAST KOMENTARZA
Ciała, urzędy i instytucje, które powinny zadbać o drogę S3, ale każda dołożyła się do opóźnień:
- rząd i parlament - bo odpowiadają za skomplikowane przepisy dotyczące ochrony środowiska utrudniające inwestycje
- Ministerstwo Gospodarki a po reformie Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Ministerstwo Środowiska - bo pracowały tak, jakby chodziło o budowę w przyszłym wieku, a nie za rok
- nasze władze wojewódzkie - bo często nawet nie wiedziały, gdzie są dokumenty
- lubuscy posłowie - bo siedzą w Warszawie, nie wiedzą co się dzieje z "eską” i nic z tym nie robią. Trzy na krzyż interpelacje to za mało.

Wniosek wysłano za późno

Poseł Europarlamentu Bogusław Liberadzki powiedział nam w czwartek: - Komisja Europejska rozdzieliła 200 mln euro, które zostały z lat 2004-2006. Wniosek na budowę S3 nie był kompletny, więc pieniądze trafiły na autostradę A1.

Czy to oznacza utratę unijnych pieniędzy na budowę S3? - Myślę, że je dostaniemy, ale z opóźnieniem - sądzi Liberadzki.

W połowie przyszłego roku Komisja Europejska zacznie rozdzielać pieniądze dla Polski na lata 2007-2013. Jeśli tym razem dokumentacja będzie dobra, miliardy dostaniemy.

Skąd ten optymizm

Budowę S3 podzielono między drogowców ze Szczecina i Zielonej Góry. Ci pierwsi odpowiadają za odcinek od Szczecina do Gorzowa, a drudzy od Gorzowa do Nowej Soli. Zastępca dyrektora szczecińskiego oddziału GDDKiA Iwona Stępień-Pilipczuk wie o wpadce z dokumentacją, ale przekonuje, że S3 powstanie. - Dyrekcja w Warszawie zapewnia, że pieniądze będą. Wiosną przyszłego roku chcemy wybrać firmy budowlane. Wbicie pierwszej łopaty zaplanowaliśmy jesienią 2007 roku, a doprowadzenie dwóch jezdni S3 do Gorzowa latem 2010 roku.

Optymistą jest też Artur Mrugasiewicz z GDDKiA w Warszawie. - Droga S3 jest priorytetem rządu, a więc będzie budowana w pierwszej kolejności. Dlatego ja nie widzę żadnego zagrożenia.

Każdy poślizg jest groźny

Dokumentacja na lubuski odcinek S3 jest też opóźniona. Powodem jest konieczność przygotowania powtórnej analizy oddziaływania S3 na obszary chronione Natura 2000. Agnieszka Nowak z Lubuskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gorzowie mówi: - Całą procedurę związaną z decyzjami środowiskowymi zakończymy być może w lutym, marcu 2007 roku.

Wiara w słowa

Czy to nie za późno? - Nie, ale pod warunkiem, że wojewoda podpisze decyzję środowiskową w pierwszym kwartale 2007 roku - zapewnia Wiesław Staruch, zastępca dyrektora zielonogórskiego oddziału GDDKiA. - Wtedy najpóźniej wiosną 2008 wybierzemy wykonawców. Pierwsze roboty rozpoczniemy jesienią, a obie jezdnie oddamy zmotoryzowanym do końca 2010 roku. Zapewniono nas, że pieniądze będą. My musimy jedynie dopilnować opracowanie dokumentacji.

Jak interesował się budową drogi od tygodnia były wicemarszałek województwa Edward Fedko? - Nic nie wiem o zagrożeniach. Cały czas drogowcy zapewniali mnie, że wszystko idzie zgodnie z planem.

W tej chwili niezagrożone są jedynie fragmenty S3 finansowane z budżetu państwa: obwodnice Nowej Soli i Gorzowa. Jeśli region dostanie pieniądze unijne z lat 2007-2013, zakończenie budowy drogi opóźni się. Obie jezdnie drogi miały powstać w Lubuskiem do końca 2009 roku. Kiedy będą zbudowane, tego dzisiaj nikt nie zagwarantuje.

Czesław Wachnik
cWachnik@gazetalubuska.pl

--
C
U
S
2006-12-27 22:01
Temat postu: S-3 troszkę bliżej
ciachu


forum admin
postów: 823

Gazeta.pl

S-3 troszkę bliżej
olza 2006-12-27

Wojewoda lubuski wydał decyzję określającą środowiskowe uwarunkowania zgody na realizację budowy drogi ekspresowej S3. W północnej części woj. lubuskiego, odcinek z Gorzowa po Międzyrzecz liczy 37,6 km. W decyzji zdefiniowano warunki eksploatacji drogi zapewniające ochronę środowiska.

--
C
U
S
2006-12-27 22:07
Temat postu: Decyzja w sprawie S3
ciachu


forum admin
postów: 823

Radio Zachód

Decyzja w sprawie S3 (2006-12-27 15:45)



Wojewoda lubuski wydał decyzję dotyczącą warunki inwestycji związanej z budową drogi ekspresowej S3. Chodzi o odcinek Gorzów - Międzyrzecz, który w naszym regionie ma powstać najszybciej. Taka decyzja jest bardzo istotna, gdyż bez niej inwestycja nie mogłaby ruszyć.

Odcinek o długości prawie 40 kilometrów połączy Gorzów z obwodnicą Międzyrzecza. Powstaną przy okazji nowe wiadukty i skrzyżowania. Droga przebiegnie przez gminy: Deszczno, Bledzew, Skwierzyna i Przytoczna.

W decyzji wojewody jest też mowa o warunkach eksploatacji drogi tak, by chronić środowisko. Decyzję zaakceptował już minister środowiska i lubuski inspektor sanitarny.

--
C
U
S
2006-12-28 07:47
Temat postu: Łopaty pod S 3 wbiją za rok
ciachu


forum admin
postów: 823

Gazeta Lubuska
27 grudnia 2006

Łopaty pod S 3 wbiją za rok

Wojewoda określił warunki środowiskowe, jakie trzeba spełnić przy budowie 37 km drogi S 3. Chodzi o odcinek Gorzów - Międzyrzecz. Budowa ruszy prawdopodobnie za rok.

To kolejny krok w drodze do zdobycia pozwolenia na budowę tego fragmentu drogi S 3. O określenie warunków dotyczących ochrony środowiska w okolicach przyszłej budowy poprosił wojewodę lubuski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

- W dokumencie podaliśmy np., gdzie mają być zbudowane przejścia dla zwierząt dużych i małych, gdzie należy postawić ekrany akustyczne albo umieścić zbiorniki na wodę - tłumaczy Jan Rydzanicz, dyrektor wydziału rolnictwa i ochrony środowiska urzędu wojewódzkiego.

Żeby uzyskać pozwolenie na budowę, generalna dyrekcja dróg musi jeszcze m.in. wykupić grunty. - Wydaliśmy już na to 50 mln zł. Dotychczas kupiliś-my ponad połowę ziemi potrzebnej pod budowę tego fragmentu S 3 - mówi dyr. Robert Mikołajski z oddziału GDDKiA w Zielonej Górze.

Jak przewiduje, wniosek o pozwolenie na budowę dyrekcja dróg złoży u wojewody na początku drugiego kwartału 2007 r. Kiedy wojewoda się zgodzi, od razu ruszy przetarg na ten kawałek inwestycji. - Jeśli przetarg uda się rozstrzygnąć do września, od razu będzie można wbić łopaty. Ale bardziej realne rozpoczęcie budowy odcinka Gorzów - Międzyrzecz to początek 2008 r. - przewiduje dyr. Mikołajski.

Zbudowanie 37 km drogi potrwa ponad dwa lata. Droga ekspresowa S 3 będzie biegła ze Świnoujścia do Lubawki.

(habe)

--
C
U
S
2006-12-30 09:11
Temat postu: Prace nad S3
ciachu


forum admin
postów: 823

Radio Zachód
Prace nad S3 (2006-12-29)

Trwają uzgodnienia administracyjne w sprawie przebiegu kolejnego odcinka drogi ekspresowej S3. Tym razem urzędnicy pracują nad projektem trasy na odcinku Międzyrzecz - Sulechów.

Przypomnijmy, że kilka dni temu wojewoda lubuski Wojciech Perczak podpisał tzw. decyzje środowiskowe dotyczące odcinka Gorzów - Międzyrzecz. Już niebawem ma być gotowa dokumentacja dotycząca kolejnego odcinka.

Wojewoda powiedział w Radiu Zachód, że trwają też prace dotyczące projektu lubuskiego odcinka autostrady A2. Z obecnych planów wynika, że lubuski odcinek autostrady A2 powinien powstać w ciągu trzech lat.

--
C
U
S
2007-02-15 11:18
Temat postu: Droga S3 coraz bliżej
ciachu


forum admin
postów: 823

Gazeta.pl 2007-02-14

Droga S3 coraz bliżej
Mirosława Dulat

Do końca roku będzie gotowa dokumantacja pod budowę trasy S3. Jeśli robotnikom nie staną na drodze archelogiczne wykopaliska, komfortową czteropasmówką ruszymy już za trzy lata

Droga ekspresowa S3 to strategiczna arteria dla rozwoju naszego regionu. Czteropasmówka połączy północ z południem, od Szczecina po Lubawkę na Dolnym Śląsku. Samochody będą jechać nią z prędkością 100 km na godz. Dzięki nowej drodze ekspresowej odcinek z Gorzowa do Szczecina skróci się aż o 8,5 km i będzie go można przejechać w niespełna godzinę. S3 wytyczono z dala od gęstej infrastruktury (obecna "trójka" zahacza o dziesiątki miast i miejscowości).

Lubuski odcinek S3 zaprojektowano od północnej części Gorzowa do Nowego Miasteczka, gdzie przebiega granica z Dolnym Śląskiem. Południowy odcinek trasy będzie budować Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu. Fragment drogi, który będzie przebiegał przez województwo lubuskie, ma ok. 145 km. - Właściwie w tej chwili nie ma już odcinka, na którym nie trwałyby prace lub przygotowania do kolejnych etapów - zapewnia Robert Mikołajski, dyrektor GDDKiA w Zielonej Górze.

Jeszcze w tym roku zostanie oddana do użytku obwodnica Gorzowa. Trwają też przygotowania do budowy drugiej jezdni. Jednym z największych etapów inwestycji będzie budowa odcinka od Gorzowa do Międzyrzecza. - Chcielibyśmy wybudować to w ramach jednego kontraktu. Nie wiemy na razie jeszcze, czy wystarczy nam pieniędzy, żeby wybudować to od razu. Możliwe, że będziemy musieli podzielić to na trzy mniejsze zadania - mówi Mikołajski. Jeśli rzeczywiście dojdzie do takiej sytuacji, jednym z priorytetów będzie na pewno obwodnica Skwierzyny. Na odcinku od Gorzowa do Nowej Soli Skwierzyna jest bowiem jedyną dużą miejscowością, która nie ma obwodnicy.

Drugi z dużych etapów dotyczy fragmentu od Międzyrzecza do Sulechowa. Na tym odcinku droga ekspresowa S3 będzie się krzyżować w przyszłości z autostradą A2. Pod koniec ubiegłego roku zakończył się remont krajowej drogi nr 3 między Sulechowem a Raculą. Zatem do wybudowania zostanie druga jezdnia. - Przy jej budowie podczas prac przy moście w Cigacicach chcemy wykorzystać istniejące tam już podpory z lat 80. Ekspertyzy wykażą, czy będzie to możliwe - mówi Mikołajski. W połowie 2008 r. gotowa będzie również jedna z jezdni między Raculą a Nową Solą. Opracowanie dotyczące drugiej jezdni jest już przygotowywane.

W ubiegłym roku GDDKiA rozpoczęła już wykup gruntów pod nową drogę ekspresową. Do tej pory wykupiono już ok. 70-80 proc. ziem. - Wydaliśmy na to 62 mln zł. To pieniądze, które trafiły do nas z budżetu państwa - mówi dyrektor. Dodaje, że na pozostałe grunty potrzeba jeszcze ok. 30 mln zł. Jak nieoficjalnie dowiedziała się "Gazeta", rolnik rekordzista, który sprzedał swoją ziemię, dostał za nią milion złotych. Jak wstępnie szacują drogowcy, budowa lubuskiego odcinka S3 będzie kosztować 2,5 mld zł. Budowa będzie częściowo finansowana z funduszy Unii Europejskiej.

--
C
U
S
2007-12-03 17:41
Temat postu: Raport o drogach: będą obwodnice i ekspresówki
ciachu


forum admin
postów: 823

Gazeta.pl
Raport o drogach: będą obwodnice i ekspresówki
Artur Brykner
2007-12-02

Mapa planowanych inwestycji drogowych w Lubuskiem jest imponująca. W ciągu najbliższych pięciu lat dziewięć miast zyska obwodnice. Drogowcy zmodernizują ponad 100 km głównych dróg. I co najważniejsze - pojedziemy 120-kilometrową ekspresówką S3.

Obwodnica Nowej Soli ma być gotowa już w 2008 roku
Pomijając budowę 105-kilometrowego lubuskiego odcinka autostrady A2 (koniec w 2011 r.), województwo przetnie z północy na południe kręgosłup komunikacyjny - droga ekspresowa S3. Ta trasa jest inwestycyjnym priorytetem drogowców. Napięty harmonogram prac jest już realizowany. Tydzień temu, podczas otwierania gorzowskiej obwodnicy - fragmentu Trasy S3, Zbigniew Kotlarek, dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zapowiedział: - Dwujezdniowa trasa od Szczecina do południowej granicy lubuskiego zostanie wykonana do końca 2012 r. W przyszłym roku ruszą prace budowlane na dwóch odcinkach Gorzów - Międzyrzecz i Międzyrzecz - Sulechów. W 2009 r. rozpocznie się budowa drugiej nitki gorzowskiej obwodnicy. Podobnie drugą jezdnię zbudujemy na obwodnicy Międzyrzecza. Do 2012 r. trasa ekspresowa S3 z dwoma jezdniami będzie już gotowa w Zachodniopomorskiem i Lubuskiem, a być może uda się ją doprowadzić w tym czasie aż do autostrady A4.

Budowa S3 w Lubuskiem zacznie się w przyszłym roku od Gorzowa, ale podzielono ją na 7 etapów. Prace na każdym z odcinków ekspresówki prowadzone będzą niezależnie. Na wiosnę 2008 r. zapowiedziano pierwsze przetargi. Prace budowlane powinny ruszyć jesienią na trzech fragmentach przyszłej dwupasmówki: na odcinku 16 km od granicy Zachodniopomorskiego do Gorzowa, który ma być gotowy do 2010 r., na 37-kilometrowym odcinku Gorzów - Międzyrzecz (zakończenie prac w 2011 r.) oraz na 43-kilometrowym etapie (Międzyrzecz - Sulechów), który ma być gotowy w dwa lata. W trakcie tych prac, w latach 2009-2010 obwodnica Gorzowa i Międzyrzecza zyskają drugie nitki jezdni. Poszerzy się też najdłuższy, 45-kilometrowy odcinek S3 z Sulechowa do Nowego Miasteczka. Budowę ekspresówki od Nowego Miasteczka do południowej granicy województwa GDDKiA zostawia na sam koniec. 24-kilometrowy odcinek zaplanowano zbudować w latach 2010-2013, ale jak zapewniał dyr. Kotlarek, GDDKiA postara się o rok przyspieszyć zakończenie prac.

W planach jest aż dziewięć lubuskich miejscowości. W połowie przyszłego roku otwarta zostanie cała obwodnica Nowej Soli, przy której II etap prac trwa już od roku. W przyszłym roku natomiast rozpoczną się budowy czterech obwodnic: Słubic - 10 km, Łęknicy - 3,43 km, Kargowej - 7,5 km i Nowogrodu Bobrzeńskiego - 5,5 km. Mają być gotowe już w 2009 r.

W tym też roku ma się rozpocząć budowa kolejnych obwodnic: Wschowy - 8,2 km, Szprotawy (II etap) - 7,5 km. Obie obwodnice mają zostać oddane do użytku w 2010 r., a rok później kolejna, 8,4-kilometrowa obwodnica Krosna Odrzańskiego. Na koniec drogowej "pięciolatki" zaplanowana jest budowa obwodnicy Kostrzyna. 5,5-kilometrową trasą omijającą centrum Kostrzyna pojedziemy w 2013 r.

Kierowców czeka także od przyszłego roku szereg remontów już używanych dróg. Przez najbliższe cztery lata modernizowana będzie droga nr 22 z Gorzowa do granicy województwa. Do 2010 r. zmodernizowany zostanie odcinek Gorzów - Strzelce Krajeńskie (19,5 km), a w kolejnych dwóch latach remont kapitalny przejdzie 34-kilometrowy odcinek od Strzelec do Wielkopolski. Przez dwa lata przebudowana będzie droga nr 12 z Łęknicy do Żar (32,4 km) i dokończona modernizacja tej drogi (15 km) z Żar do Żagania.

Z kolei na lata 2009-2010 zielonogórski oddział GDDKiA zaplanował przebudowę dwóch odcinków drogi nr 27 z Nowogrodu Bobrzańskiego do Żar (19 km) i z Żar do Świdnicy (18 km). Ostatni z dużych remontów dróg zaplanowano za trzy lata na odcinku drogi nr 29 Urad - Osiecznica. Ta 31,2-kilometrowa szosa uzyska obowiązujące parametry drogi krajowej (m.in. asfaltowe pobocza) do końca 2011 r.

Źródło: Gazeta Wyborcza Zielona Góra

--
C
U
S




Logowanie
Login hasło Nie masz jeszcze konta? Możesz sobie założyć!

© 2001-2012 by Robert Ziach C&Co. A.G.™ ® 2012 by Schwiebus.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone.

0.094 | powered by jPORTAL 2