[Schwiebus.pl - Świebodzin na starych kartach pocztowych, stare pocztówki, widokówki, kartki pocztowe]
Google
szukaj:
Menu główne
strona główna
strona artykułów
strona newsów
forum
księga gości
katalog stron
family tree
schwiebus.2002
schwiebus.2004
Ostatnio dodane
Zamknięty ołtarz
Sukiennik świeb...
Portret miasta ...
Podróże Pekaesem ...
Spod przymkniętych ...
Los Sióstr ze Schwiebus
Tajemnice ...
Boromeuszki cd.
Historia zmian..
Sala Gotycka
Wernhera ścieżkami
Kreatywni inaczej ..
Od legendy do ..
Świebodzińska legenda
Inskrypcja z 1735
Jakub Schickfus
Obrazki z przeszłości
Publikacje..
Świebodzińskie lecznictwo
Szpital
Wokół Ratusza
Odkrycie krypty
Bibliografia
Plac w przebudowie
Najazd na Ratusz
Dekret mianowania
Nowa twarz rynku
Na bruk nie wjedziesz
Odnówmy kamienice
Konsultacje
Hubertus Gabriel
Robert Balcke
Ruch wokół ratusza
Czasowy zarząd
Przesiedleńcy 1945
Izba pamiątek
Wiekowe znaleziska
Spór wokół ratusza
Co dalej ze starówką?
Granit pod ratuszem
Kronika Schickfusa
Początki - podsumowanie
Początki oświaty
Najazd Zbąskiego
Maciej Kolbe
Świebodzińska "Solidarność"
Szczątki św. Jerzego
Pieniądze na ratusz
Początki oświaty
Granit w śródm..
Sulechów retro
Nowy Rok
Życie religijne
Odpolitycznianie ...
Ulice do poprawki
Wieża Bismarcka
Kościół pw. św. M.A.
Kościół pw. N.M.P. K.P.
Zamek ...
Eberhard Hilscher
Baron J.H. v. Knigge
Z życia mieszczan
Świadectwo urodzenia
Sukiennictwo w dziejach
Żary inwestują w starówkę
Strajk w Lubogórze w 1981 r.
Początki edukacji szkolnej
Pierwsze, szkolne lata
Kresy
Koniec niemieckiego panowania
Dramatyczne wydarzenia
Historyczne początki
Ratusz się sypie
Schwiebüssen Schwibus
Dialog a badania arche
Unikalne Cmentarzyska
100 lat temu - 1904 r.
100 lat temu - 1902 r.
Aktualizacje
Ogólniak
Cmentarz miejski
Dekomunizacja ulic
PKP chce likwidować..
Przesiedleńcy 1945
100 lat temu - 1906 r.
Spuścizna po Hilscherze
Dworzec z horroru
Piszczyński Zenon
M. v. Knobelsdorff
Archeologia okolic
J.K. Sobociński
Katalog C&Co.™
A.D. 2012
zbiór własny
katalog ulic
ostatnio dodane

2012-04-15
C&Co.™ 1208
C&Co.™ 1207
C&Co.™ 1206
C&Co.™ 1205
C&Co.™ 1204
C&Co.™ 1203
C&Co.™ 1202
C&Co.™ 1201
2012-04-05
C&Co.™ 1200
C&Co.™ 1199
C&Co.™ 1198
C&Co.™ 1197
C&Co.™ 1196
C&Co.™ 1195
C&Co.™ 1194
C&Co.™ 1193
C&Co.™ 1192
C&Co.™ 1191
C&Co.™ 1190
2012-03-30
C&Co.™ 1189
C&Co.™ 1188
C&Co.™ 1187
C&Co.™ 1186
C&Co.™ 1185
C&Co.™ 1184
C&Co.™ 1183
C&Co.™ 1182
C&Co.™ 1181
C&Co.™ 1180
C&Co.™ 1179
C&Co.™ 1178
C&Co.™ 1177
C&Co.™ 1176
C&Co.™ 1175
C&Co.™ 1174
C&Co.™ 1173
C&Co.™ 1172
C&Co.™ 1171
C&Co.™ 1170
C&Co.™ 1169
C&Co.™ 1168
C&Co.™ 1167
2012-03-22
C&Co.™ 1166
C&Co.™ 1165
C&Co.™ 1164
C&Co.™ 1163
C&Co.™ 1162
C&Co.™ 1161
C&Co.™ 1160
C&Co.™ 1159
C&Co.™ 1158
C&Co.™ 1157
C&Co.™ 1156
C&Co.™ 1155
C&Co.™ 1154
C&Co.™ 1153
C&Co.™ 1152
C&Co.™ 1151
C&Co.™ 1150
2012-03-12
C&Co.™ 1149
C&Co.™ 1148
C&Co.™ 1147
C&Co.™ 1146
C&Co.™ 1145
C&Co.™ 1144
C&Co.™ 1143
C&Co.™ 1142
C&Co.™ 1141
C&Co.™ 1140
C&Co.™ 1139
C&Co.™ 1138
C&Co.™ 1137
C&Co.™ 1136
C&Co.™ 1135
C&Co.™ 1134
C&Co.™ 1133
C&Co.™ 1132
C&Co.™ 1131
C&Co.™ 1130
C&Co.™ 1129
C&Co.™ 1128
C&Co.™ 1127
C&Co.™ 1126
C&Co.™ 1125
2012-03-03
C&Co.™ 1124
C&Co.™ 1123
C&Co.™ 1122
C&Co.™ 1121
C&Co.™ 1120
C&Co.™ 1119
2012-02-27
C&Co.™ 1118
C&Co.™ 1117
C&Co.™ 1116
2012-02-26
C&Co.™ 1115
C&Co.™ 1114
C&Co.™ 1113
C&Co.™ 1112
C&Co.™ 1111
C&Co.™ 1110
2012-02-25
C&Co.™ 1109
C&Co.™ 1108
C&Co.™ 1107
C&Co.™ 1106
C&Co.™ 1105
C&Co.™ 1104
C&Co.™ 1103
C&Co.™ 1102
C&Co.™ 1101
C&Co.™ 1100
2012-02-19
C&Co.™ 1099
C&Co.™ 1098
C&Co.™ 1097
C&Co.™ 1096
C&Co.™ 1095
2012-02-17
C&Co.™ 1094
C&Co.™ 1093
C&Co.™ 1092
C&Co.™ 1091
C&Co.™ 1090
C&Co.™ 1089
C&Co.™ 1088
C&Co.™ 1087
C&Co.™ 1086
C&Co.™ 1085
2012-02-13
C&Co.™ 1084
C&Co.™ 1083
C&Co.™ 1082
2012-02-12
C&Co.™ 1081
C&Co.™ 1080
C&Co.™ 1079
C&Co.™ 1078
C&Co.™ 1077
C&Co.™ 1076
C&Co.™ 1075
C&Co.™ 1074
C&Co.™ 1073
C&Co.™ 1072
2012-02-11
C&Co.™ 1071
C&Co.™ 1070
C&Co.™ 1069
C&Co.™ 1068
C&Co.™ 1067
C&Co.™ 1066
C&Co.™ 1065
C&Co.™ 1064
C&Co.™ 1063
C&Co.™ 1062
C&Co.™ 1061
Katalog C&Co.™
A.D. 2007
2007-03-12
C&Co.™ 1057
C&Co.™ 1056
C&Co.™ 1055
C&Co.™ 1054
C&Co.™ 1053
C&Co.™ 1052
C&Co.™ 1051
2007-03-11
C&Co.™ 1050
C&Co.™ 1049
C&Co.™ 1048
C&Co.™ 1047
C&Co.™ 1046
C&Co.™ 1045
C&Co.™ 1044
C&Co.™ 1043
C&Co.™ 1042
C&Co.™ 1041
C&Co.™ 1040
C&Co.™ 1039
C&Co.™ 1038
C&Co.™ 1037
C&Co.™ 1036
C&Co.™ 1035
C&Co.™ 1034
C&Co.™ 1033
C&Co.™ 1032
C&Co.™ 1031
C&Co.™ 1030
C&Co.™ 1029
C&Co.™ 1028
C&Co.™ 1027
C&Co.™ 1026
C&Co.™ 1025
C&Co.™ 1024
C&Co.™ 1023
C&Co.™ 1022
C&Co.™ 1021
C&Co.™ 1020
C&Co.™ 1019
C&Co.™ 1021
C&Co.™ 1020
C&Co.™ 1019
C&Co.™ 1018
2007-03-08
C&Co.™ 1017
C&Co.™ 1016
C&Co.™ 1015
C&Co.™ 1014
C&Co.™ 1013
C&Co.™ 1012
C&Co.™ 1011
C&Co.™ 1010
C&Co.™ 1009
C&Co.™ 1008
C&Co.™ 1007
C&Co.™ 1006
C&Co.™ 1005
C&Co.™ 1004
C&Co.™ 1003
2007-03-06
C&Co.™ 1002
C&Co.™ 1001
C&Co.™ 1000
C&Co.™ 0999
C&Co.™ 0998
C&Co.™ 0997
C&Co.™ 0996
C&Co.™ 0995
C&Co.™ 0994
C&Co.™ 0993
C&Co.™ 0992
C&Co.™ 0991
C&Co.™ 0990
C&Co.™ 0989
C&Co.™ 0988
C&Co.™ 0987
C&Co.™ 0986
C&Co.™ 0985
C&Co.™ 0984
C&Co.™ 0983
C&Co.™ 0982
C&Co.™ 0981
C&Co.™ 0980
C&Co.™ 0979
C&Co.™ 0978
C&Co.™ 0977
C&Co.™ 0976
2007-03-02
C&Co.™ 0975
C&Co.™ 0974
C&Co.™ 0973
C&Co.™ 0972
C&Co.™ 0971
C&Co.™ 0970
C&Co.™ 0969
C&Co.™ 0968
C&Co.™ 0967
C&Co.™ 0966
C&Co.™ 0965
C&Co.™ 0964
C&Co.™ 0963
C&Co.™ 0962
C&Co.™ 0961
C&Co.™ 0960
C&Co.™ 0959
C&Co.™ 0958
C&Co.™ 0957
Inne
forum
kontakt
bannery
download
logowanie
rekomenduj nas
Menu użytkownika
Nie masz jeszcze konta? Możesz sobie założyć!
subskrypcja
informacje o zmianach na twój mail!
Artykuły > Z historii miasta i okolic > Zarys dziejów Świebodzina

Zarys dziejów Świebodzina
Opracował Tomasz Możejko




Najstarsze dzieje Świebodzina nie są znane. Formą osadniczą, która zapoczątkowała rozwój miasta był wczesnośredniowieczny gród położony w pobliżu skrzyżowania ważnych szlaków komunikacyjnych i handlowych, prowadzących ze wschodu na zachód i z północy na południe. Najbliżej w miejscowości Grodziszcze, było ulokowane grodzisko położone 4 km od obecnego Świebodzina, nad jeziorem Lubinickim, datowane na okres od IX do końca XII w. Do końca XIII w. funkcjonował również niewielki gródek nad rzeką Pławnicą, ok. 1 km od centrum średniowiecznego miasta. Pierwsza wzmianka, która nie precyzuje charakteru osadniczego Świebodzina, lecz mówi, że jego właścicielem jest rycerz Gniewomir, pochodzi dopiero z roku 1302 . Jako miasto Świebodzin jest wymieniony w roku 1319. Miasto rozwijało się na prawie polskim, a prawo magdeburskie przyjęło w pierwszej połowie XIV w. (1335 r.), zaś pełne prawa miejskie otrzymało dopiero w połowie XV w. Średniowieczne miasto rozplanowane zostało w oparciu o regularny układ ulic Jego centrum stanowił prostokątny rynek, w którym komunikują się biegnące pod kątem prostym ulice. W północnowschodnim narożniku plac sąsiadował z kościołem parafialnym. We wschodniej części miasta usytuowano również zamek Początkowo Świebodzin posiadał drewniano-ziemne obwarowania, które w XIV w. zastąpiono murami. Obwarowania łączyły się z zachodnią częścią zamku posiadającym odrębny, wydzielony system umocnień. Główną arterią komunikacyjną była droga przebiegająca z południa na północ. Wchodziła ona przez bramę Głogowską, biegła obecną ulicą Kościelną, następnie przez rynek i obecną ul. 1-go Maja kierowała się do bramy Krzyżowej. W roku 1586 wybudowano bramę Nową, która umożliwiła lepszy przejazd przez miasto z zamku w kierunku zachodnim. Już w średniowieczu zabudowa przekroczyła obwarowania, a za bramami wzdłuż głównych dróg zaczęły tworzyć się przedmieścia.

Od początków swojego istnienia leżące na skrzyżowaniu głównych dróg, tj. Poznań-Frankfurt i Wrocław-Szczecin miasto było typowym ośrodkiem rzemieślniczo-handlowym. Już w XIV w. wytwarzano tu sukno, które w wieku XV było szeroko znane w Wielkopolsce i na Śląsku ; przywilej dla sukienników wydano w 1396 r. W wieku XV odbywały się w mieście dwa jarmarki rocznie, a od roku 1547 trzy. Przez cały okres średniowieczny rozwijało się również garbarstwo i kuśnierstwo, na obrzeżach miasta także rolnictwo. Gdy w XV w. Świebodzin stał się właścicielem kilku folwarków położonych w okolicy oraz lasu miejskiego dodatkowo, na obszarach podmiejskich, rozwinęła się również uprawa winnej latorośli, a także produkcja i eksport wysoko cenionego piwa świebodzińskiego. W wieku XVI miasto przeżyło kilka niszczących pożarów, trzęsienie ziemi oraz liczne epidemie. Po wielkim pożarze w 1541 r. odbudowano kościół, ratusz, a większość budynków w mieście zmieniła wystrój architektoniczny. W roku 1604 wybudowano pierwszą murowaną szkołę miejską, która przetrwała do dnia dzisiejszego. W wieku XVII rozwój ekonomiczny miasta został zahamowany przez wojnę trzydziestoletnią, kolejne liczne pożary oraz epidemie i konflikty religijne. Koniec XVIII i początek XIX w. przyniósł nowy etap rozwoju gospodarczeg miasta. W roku 1816 liczba rzemieślników osiągnęła najwyższy poziom tj. 323. Połowa XIX w. to okres nowoczesnego uprzemysłowienia miasta. Powstało ponad 30 zakładów przemysłowych, m.in. fabryki włókiennicze, zakłady budowy maszyn, cegielnie i browary. W roku 1849 zbudowano szosę Poznań-Frankfurt i uruchomiono w roku 1870 ważną dla miasta linię kolejową Poznań-Frankfurt. Rozwój gospodarczy spowodował szybki wzrost liczby ludności. W roku 1800 Świebodzin liczył 3 114, w 1900r. 8 660, a w 1939 r. już 10 431 mieszkańców. Działania wojenne w roku 1945 nie przyniosły miastu większych strat materialnych. Licznych zniszczeń i dewastacji dokonali tylko żołnierze Armii Czerwonej.

Dzieje polityczne Świebodzina są bardzo skomplikowane. Po okresie władztwa wielkopolskiego w XIV w. miasto przyłączono ostatecznie do księstwa głogowskiego. Najstarsze informacje o radzie miejskiej pochodzą z 1397 r., a o burmistrzu z 1418 r. W latach 1489-1561 rajców mianował komendant zamku świebodzińskiego na wniosek mieszczan. Koniec XV w. przyniósł znaczne zmiany polityczne. Już w latach 1435-1467 Świebodzin został oddany w zastaw joannitom łagowskim i podlegał wpływom brandenburskim, od wschodu także wielkopolskim. Wydzielona w wyniku wojny sukcesyjne w roku 1482 enklawa śląska obejmowała tzw. powiat świebodziński o powierzchni 10 mil2. W roku 1686 Świebodzin na podstawie układu zawartego między Habsburgami, jako królami czeskimi, a elektorem brandenburskim przeszedł pod panowanie Brandenburgii. Stan ten okazał się przejściowy i w roku 1695 Świebodzin ponownie wrócił do Śląska. W roku 1742 w trakcie wojny śląskiej Świebodzin ostatecznie przeszedł pod panowanie Prus. Administracyjnie utrzymano zależność od Śląska (pruskiego) do 1817 r., kiedy to powiat świebodziński włączono do Brandenburgii. Stolicą nowego powiatu został Sulechów, jako miasto bardziej pruskie i ewangelickie (Kreis Züllichau-Schwiebus). W latach 1699-1810 samo miasto było na prawie zastawu w posiadaniu cysterek trzebnickich.

31 stycznia 1945 r. Świebodzin zajmują oddziały Armii Czerwonej. Miasto ostatecznie powraca do Polski. 2 marca 1945 r. komendantem miasta zostaje mjr Gaunow. W marcu 1945 r. do Świebodzina przybywają pierwsi osadnicy i repatrianci. Po wojnie Świebodzin włączono administracyjnie do Wielkopolski. 16 kwietnia 1945 r. utworzono powiat świebodziński, który składał się z 3 miast (Lubrza, Sulechów, Świebodzin), 13 gmin i 86 gromad. Podział ten przetrwał z pewnymi zmianami do 1954 r. W roku 1950 utworzono województwo zielonogórskie, w którym znalazł się Świebodzin. W roku 1975 w Polsce dokonano kolejnej reformy administracyjnej. Likwidując powiat utworzono gminy, które funkcjonują do dnia dzisiejszego. W roku 1990, po okresie socjalistycznym, odbyły się pierwsze wolne wybory samorządowe. Burmistrzem Świebodzina został Zdzisław Janczura (1990-1992) a następnie Grzegorz Skurzyński. Przewodniczącym Rady Miejskiej w Świebodzine wybrano Eugeniusza Pihana. Od 1 stycznia 1999 r. zaczął funkcjonować powiat świebodziński; starostą został Grzegorz Tomys. Obecnie Świebodzin jest stolicą powiatu oraz gminy. Położenie na szlakach handlowych oraz komunikacyjnych nadal sprzyja rozwojowi miasta i regionu.




Materiał został opracowany przez Pana Tomasza Możejko. Artykuł w całości pochodzi ze strony Urzędu Miejskiego w Świebodzinie.



komentarz[0] |

© 2001-2012 by Robert Ziach C&Co. A.G.™ ® 2012 by Schwiebus.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone.

0.007 | powered by jPORTAL 2