[Schwiebus.pl - ¦wiebodzin na starych kartach pocztowych, stare pocztówki, widokówki, kartki pocztowe]
Google
szukaj:
Menu g³ówne
strona g³ówna
strona artyku³ów
strona newsów
forum
ksiêga go¶ci
katalog stron
family tree
schwiebus.2002
schwiebus.2004
Ostatnio dodane
Zamkniêty o³tarz
Sukiennik ¶wieb...
Portret miasta ...
Podró¿e Pekaesem ...
Spod przymkniêtych ...
Los Sióstr ze Schwiebus
Tajemnice ...
Boromeuszki cd.
Historia zmian..
Sala Gotycka
Wernhera ¶cie¿kami
Kreatywni inaczej ..
Od legendy do ..
¦wiebodziñska legenda
Inskrypcja z 1735
Jakub Schickfus
Obrazki z przesz³o¶ci
Publikacje..
¦wiebodziñskie lecznictwo
Szpital
Wokó³ Ratusza
Odkrycie krypty
Bibliografia
Plac w przebudowie
Najazd na Ratusz
Dekret mianowania
Nowa twarz rynku
Na bruk nie wjedziesz
Odnówmy kamienice
Konsultacje
Hubertus Gabriel
Robert Balcke
Ruch wokó³ ratusza
Czasowy zarz±d
Przesiedleñcy 1945
Izba pami±tek
Wiekowe znaleziska
Spór wokó³ ratusza
Co dalej ze starówk±?
Granit pod ratuszem
Kronika Schickfusa
Pocz±tki - podsumowanie
Pocz±tki o¶wiaty
Najazd Zb±skiego
Maciej Kolbe
¦wiebodziñska "Solidarno¶æ"
Szcz±tki ¶w. Jerzego
Pieni±dze na ratusz
Pocz±tki o¶wiaty
Granit w ¶ródm..
Sulechów retro
Nowy Rok
¯ycie religijne
Odpolitycznianie ...
Ulice do poprawki
Wie¿a Bismarcka
Ko¶ció³ pw. ¶w. M.A.
Ko¶ció³ pw. N.M.P. K.P.
Zamek ...
Eberhard Hilscher
Baron J.H. v. Knigge
Z ¿ycia mieszczan
¦wiadectwo urodzenia
Sukiennictwo w dziejach
¯ary inwestuj± w starówkê
Strajk w Lubogórze w 1981 r.
Pocz±tki edukacji szkolnej
Pierwsze, szkolne lata
Kresy
Koniec niemieckiego panowania
Dramatyczne wydarzenia
Historyczne pocz±tki
Ratusz siê sypie
Schwiebüssen Schwibus
Dialog a badania arche
Unikalne Cmentarzyska
100 lat temu - 1904 r.
100 lat temu - 1902 r.
Aktualizacje
Ogólniak
Cmentarz miejski
Dekomunizacja ulic
PKP chce likwidowaæ..
Przesiedleñcy 1945
100 lat temu - 1906 r.
Spu¶cizna po Hilscherze
Dworzec z horroru
Piszczyñski Zenon
M. v. Knobelsdorff
Archeologia okolic
J.K. Sobociñski
Katalog C&Co.™
A.D. 2012
zbiór w³asny
katalog ulic
ostatnio dodane

2012-04-15
C&Co.™ 1208
C&Co.™ 1207
C&Co.™ 1206
C&Co.™ 1205
C&Co.™ 1204
C&Co.™ 1203
C&Co.™ 1202
C&Co.™ 1201
2012-04-05
C&Co.™ 1200
C&Co.™ 1199
C&Co.™ 1198
C&Co.™ 1197
C&Co.™ 1196
C&Co.™ 1195
C&Co.™ 1194
C&Co.™ 1193
C&Co.™ 1192
C&Co.™ 1191
C&Co.™ 1190
2012-03-30
C&Co.™ 1189
C&Co.™ 1188
C&Co.™ 1187
C&Co.™ 1186
C&Co.™ 1185
C&Co.™ 1184
C&Co.™ 1183
C&Co.™ 1182
C&Co.™ 1181
C&Co.™ 1180
C&Co.™ 1179
C&Co.™ 1178
C&Co.™ 1177
C&Co.™ 1176
C&Co.™ 1175
C&Co.™ 1174
C&Co.™ 1173
C&Co.™ 1172
C&Co.™ 1171
C&Co.™ 1170
C&Co.™ 1169
C&Co.™ 1168
C&Co.™ 1167
2012-03-22
C&Co.™ 1166
C&Co.™ 1165
C&Co.™ 1164
C&Co.™ 1163
C&Co.™ 1162
C&Co.™ 1161
C&Co.™ 1160
C&Co.™ 1159
C&Co.™ 1158
C&Co.™ 1157
C&Co.™ 1156
C&Co.™ 1155
C&Co.™ 1154
C&Co.™ 1153
C&Co.™ 1152
C&Co.™ 1151
C&Co.™ 1150
2012-03-12
C&Co.™ 1149
C&Co.™ 1148
C&Co.™ 1147
C&Co.™ 1146
C&Co.™ 1145
C&Co.™ 1144
C&Co.™ 1143
C&Co.™ 1142
C&Co.™ 1141
C&Co.™ 1140
C&Co.™ 1139
C&Co.™ 1138
C&Co.™ 1137
C&Co.™ 1136
C&Co.™ 1135
C&Co.™ 1134
C&Co.™ 1133
C&Co.™ 1132
C&Co.™ 1131
C&Co.™ 1130
C&Co.™ 1129
C&Co.™ 1128
C&Co.™ 1127
C&Co.™ 1126
C&Co.™ 1125
2012-03-03
C&Co.™ 1124
C&Co.™ 1123
C&Co.™ 1122
C&Co.™ 1121
C&Co.™ 1120
C&Co.™ 1119
2012-02-27
C&Co.™ 1118
C&Co.™ 1117
C&Co.™ 1116
2012-02-26
C&Co.™ 1115
C&Co.™ 1114
C&Co.™ 1113
C&Co.™ 1112
C&Co.™ 1111
C&Co.™ 1110
2012-02-25
C&Co.™ 1109
C&Co.™ 1108
C&Co.™ 1107
C&Co.™ 1106
C&Co.™ 1105
C&Co.™ 1104
C&Co.™ 1103
C&Co.™ 1102
C&Co.™ 1101
C&Co.™ 1100
2012-02-19
C&Co.™ 1099
C&Co.™ 1098
C&Co.™ 1097
C&Co.™ 1096
C&Co.™ 1095
2012-02-17
C&Co.™ 1094
C&Co.™ 1093
C&Co.™ 1092
C&Co.™ 1091
C&Co.™ 1090
C&Co.™ 1089
C&Co.™ 1088
C&Co.™ 1087
C&Co.™ 1086
C&Co.™ 1085
2012-02-13
C&Co.™ 1084
C&Co.™ 1083
C&Co.™ 1082
2012-02-12
C&Co.™ 1081
C&Co.™ 1080
C&Co.™ 1079
C&Co.™ 1078
C&Co.™ 1077
C&Co.™ 1076
C&Co.™ 1075
C&Co.™ 1074
C&Co.™ 1073
C&Co.™ 1072
2012-02-11
C&Co.™ 1071
C&Co.™ 1070
C&Co.™ 1069
C&Co.™ 1068
C&Co.™ 1067
C&Co.™ 1066
C&Co.™ 1065
C&Co.™ 1064
C&Co.™ 1063
C&Co.™ 1062
C&Co.™ 1061
Katalog C&Co.™
A.D. 2007
2007-03-12
C&Co.™ 1057
C&Co.™ 1056
C&Co.™ 1055
C&Co.™ 1054
C&Co.™ 1053
C&Co.™ 1052
C&Co.™ 1051
2007-03-11
C&Co.™ 1050
C&Co.™ 1049
C&Co.™ 1048
C&Co.™ 1047
C&Co.™ 1046
C&Co.™ 1045
C&Co.™ 1044
C&Co.™ 1043
C&Co.™ 1042
C&Co.™ 1041
C&Co.™ 1040
C&Co.™ 1039
C&Co.™ 1038
C&Co.™ 1037
C&Co.™ 1036
C&Co.™ 1035
C&Co.™ 1034
C&Co.™ 1033
C&Co.™ 1032
C&Co.™ 1031
C&Co.™ 1030
C&Co.™ 1029
C&Co.™ 1028
C&Co.™ 1027
C&Co.™ 1026
C&Co.™ 1025
C&Co.™ 1024
C&Co.™ 1023
C&Co.™ 1022
C&Co.™ 1021
C&Co.™ 1020
C&Co.™ 1019
C&Co.™ 1021
C&Co.™ 1020
C&Co.™ 1019
C&Co.™ 1018
2007-03-08
C&Co.™ 1017
C&Co.™ 1016
C&Co.™ 1015
C&Co.™ 1014
C&Co.™ 1013
C&Co.™ 1012
C&Co.™ 1011
C&Co.™ 1010
C&Co.™ 1009
C&Co.™ 1008
C&Co.™ 1007
C&Co.™ 1006
C&Co.™ 1005
C&Co.™ 1004
C&Co.™ 1003
2007-03-06
C&Co.™ 1002
C&Co.™ 1001
C&Co.™ 1000
C&Co.™ 0999
C&Co.™ 0998
C&Co.™ 0997
C&Co.™ 0996
C&Co.™ 0995
C&Co.™ 0994
C&Co.™ 0993
C&Co.™ 0992
C&Co.™ 0991
C&Co.™ 0990
C&Co.™ 0989
C&Co.™ 0988
C&Co.™ 0987
C&Co.™ 0986
C&Co.™ 0985
C&Co.™ 0984
C&Co.™ 0983
C&Co.™ 0982
C&Co.™ 0981
C&Co.™ 0980
C&Co.™ 0979
C&Co.™ 0978
C&Co.™ 0977
C&Co.™ 0976
2007-03-02
C&Co.™ 0975
C&Co.™ 0974
C&Co.™ 0973
C&Co.™ 0972
C&Co.™ 0971
C&Co.™ 0970
C&Co.™ 0969
C&Co.™ 0968
C&Co.™ 0967
C&Co.™ 0966
C&Co.™ 0965
C&Co.™ 0964
C&Co.™ 0963
C&Co.™ 0962
C&Co.™ 0961
C&Co.™ 0960
C&Co.™ 0959
C&Co.™ 0958
C&Co.™ 0957
Inne
forum
kontakt
bannery
download
logowanie
rekomenduj nas
Menu u¿ytkownika
Nie masz jeszcze konta? Mo¿esz sobie za³o¿yæ!
subskrypcja
informacje o zmianach na twój mail!
Artyku³y > Z historii miasta i okolic > Zarys dziejów ¦wiebodzina

Zarys dziejów ¦wiebodzina
Opracowa³ Tomasz Mo¿ejko




Najstarsze dzieje ¦wiebodzina nie s± znane. Form± osadnicz±, która zapocz±tkowa³a rozwój miasta by³ wczesno¶redniowieczny gród po³o¿ony w pobli¿u skrzy¿owania wa¿nych szlaków komunikacyjnych i handlowych, prowadz±cych ze wschodu na zachód i z pó³nocy na po³udnie. Najbli¿ej w miejscowo¶ci Grodziszcze, by³o ulokowane grodzisko po³o¿one 4 km od obecnego ¦wiebodzina, nad jeziorem Lubinickim, datowane na okres od IX do koñca XII w. Do koñca XIII w. funkcjonowa³ równie¿ niewielki gródek nad rzek± P³awnic±, ok. 1 km od centrum ¶redniowiecznego miasta. Pierwsza wzmianka, która nie precyzuje charakteru osadniczego ¦wiebodzina, lecz mówi, ¿e jego w³a¶cicielem jest rycerz Gniewomir, pochodzi dopiero z roku 1302 . Jako miasto ¦wiebodzin jest wymieniony w roku 1319. Miasto rozwija³o siê na prawie polskim, a prawo magdeburskie przyjê³o w pierwszej po³owie XIV w. (1335 r.), za¶ pe³ne prawa miejskie otrzyma³o dopiero w po³owie XV w. ¦redniowieczne miasto rozplanowane zosta³o w oparciu o regularny uk³ad ulic Jego centrum stanowi³ prostok±tny rynek, w którym komunikuj± siê biegn±ce pod k±tem prostym ulice. W pó³nocnowschodnim naro¿niku plac s±siadowa³ z ko¶cio³em parafialnym. We wschodniej czê¶ci miasta usytuowano równie¿ zamek Pocz±tkowo ¦wiebodzin posiada³ drewniano-ziemne obwarowania, które w XIV w. zast±piono murami. Obwarowania ³±czy³y siê z zachodni± czê¶ci± zamku posiadaj±cym odrêbny, wydzielony system umocnieñ. G³ówn± arteri± komunikacyjn± by³a droga przebiegaj±ca z po³udnia na pó³noc. Wchodzi³a ona przez bramê G³ogowsk±, bieg³a obecn± ulic± Ko¶cieln±, nastêpnie przez rynek i obecn± ul. 1-go Maja kierowa³a siê do bramy Krzy¿owej. W roku 1586 wybudowano bramê Now±, która umo¿liwi³a lepszy przejazd przez miasto z zamku w kierunku zachodnim. Ju¿ w ¶redniowieczu zabudowa przekroczy³a obwarowania, a za bramami wzd³u¿ g³ównych dróg zaczê³y tworzyæ siê przedmie¶cia.

Od pocz±tków swojego istnienia le¿±ce na skrzy¿owaniu g³ównych dróg, tj. Poznañ-Frankfurt i Wroc³aw-Szczecin miasto by³o typowym o¶rodkiem rzemie¶lniczo-handlowym. Ju¿ w XIV w. wytwarzano tu sukno, które w wieku XV by³o szeroko znane w Wielkopolsce i na ¦l±sku ; przywilej dla sukienników wydano w 1396 r. W wieku XV odbywa³y siê w mie¶cie dwa jarmarki rocznie, a od roku 1547 trzy. Przez ca³y okres ¶redniowieczny rozwija³o siê równie¿ garbarstwo i ku¶nierstwo, na obrze¿ach miasta tak¿e rolnictwo. Gdy w XV w. ¦wiebodzin sta³ siê w³a¶cicielem kilku folwarków po³o¿onych w okolicy oraz lasu miejskiego dodatkowo, na obszarach podmiejskich, rozwinê³a siê równie¿ uprawa winnej latoro¶li, a tak¿e produkcja i eksport wysoko cenionego piwa ¶wiebodziñskiego. W wieku XVI miasto prze¿y³o kilka niszcz±cych po¿arów, trzêsienie ziemi oraz liczne epidemie. Po wielkim po¿arze w 1541 r. odbudowano ko¶ció³, ratusz, a wiêkszo¶æ budynków w mie¶cie zmieni³a wystrój architektoniczny. W roku 1604 wybudowano pierwsz± murowan± szko³ê miejsk±, która przetrwa³a do dnia dzisiejszego. W wieku XVII rozwój ekonomiczny miasta zosta³ zahamowany przez wojnê trzydziestoletni±, kolejne liczne po¿ary oraz epidemie i konflikty religijne. Koniec XVIII i pocz±tek XIX w. przyniós³ nowy etap rozwoju gospodarczeg miasta. W roku 1816 liczba rzemie¶lników osi±gnê³a najwy¿szy poziom tj. 323. Po³owa XIX w. to okres nowoczesnego uprzemys³owienia miasta. Powsta³o ponad 30 zak³adów przemys³owych, m.in. fabryki w³ókiennicze, zak³ady budowy maszyn, cegielnie i browary. W roku 1849 zbudowano szosê Poznañ-Frankfurt i uruchomiono w roku 1870 wa¿n± dla miasta liniê kolejow± Poznañ-Frankfurt. Rozwój gospodarczy spowodowa³ szybki wzrost liczby ludno¶ci. W roku 1800 ¦wiebodzin liczy³ 3 114, w 1900r. 8 660, a w 1939 r. ju¿ 10 431 mieszkañców. Dzia³ania wojenne w roku 1945 nie przynios³y miastu wiêkszych strat materialnych. Licznych zniszczeñ i dewastacji dokonali tylko ¿o³nierze Armii Czerwonej.

Dzieje polityczne ¦wiebodzina s± bardzo skomplikowane. Po okresie w³adztwa wielkopolskiego w XIV w. miasto przy³±czono ostatecznie do ksiêstwa g³ogowskiego. Najstarsze informacje o radzie miejskiej pochodz± z 1397 r., a o burmistrzu z 1418 r. W latach 1489-1561 rajców mianowa³ komendant zamku ¶wiebodziñskiego na wniosek mieszczan. Koniec XV w. przyniós³ znaczne zmiany polityczne. Ju¿ w latach 1435-1467 ¦wiebodzin zosta³ oddany w zastaw joannitom ³agowskim i podlega³ wp³ywom brandenburskim, od wschodu tak¿e wielkopolskim. Wydzielona w wyniku wojny sukcesyjne w roku 1482 enklawa ¶l±ska obejmowa³a tzw. powiat ¶wiebodziñski o powierzchni 10 mil2. W roku 1686 ¦wiebodzin na podstawie uk³adu zawartego miêdzy Habsburgami, jako królami czeskimi, a elektorem brandenburskim przeszed³ pod panowanie Brandenburgii. Stan ten okaza³ siê przej¶ciowy i w roku 1695 ¦wiebodzin ponownie wróci³ do ¦l±ska. W roku 1742 w trakcie wojny ¶l±skiej ¦wiebodzin ostatecznie przeszed³ pod panowanie Prus. Administracyjnie utrzymano zale¿no¶æ od ¦l±ska (pruskiego) do 1817 r., kiedy to powiat ¶wiebodziñski w³±czono do Brandenburgii. Stolic± nowego powiatu zosta³ Sulechów, jako miasto bardziej pruskie i ewangelickie (Kreis Züllichau-Schwiebus). W latach 1699-1810 samo miasto by³o na prawie zastawu w posiadaniu cysterek trzebnickich.

31 stycznia 1945 r. ¦wiebodzin zajmuj± oddzia³y Armii Czerwonej. Miasto ostatecznie powraca do Polski. 2 marca 1945 r. komendantem miasta zostaje mjr Gaunow. W marcu 1945 r. do ¦wiebodzina przybywaj± pierwsi osadnicy i repatrianci. Po wojnie ¦wiebodzin w³±czono administracyjnie do Wielkopolski. 16 kwietnia 1945 r. utworzono powiat ¶wiebodziñski, który sk³ada³ siê z 3 miast (Lubrza, Sulechów, ¦wiebodzin), 13 gmin i 86 gromad. Podzia³ ten przetrwa³ z pewnymi zmianami do 1954 r. W roku 1950 utworzono województwo zielonogórskie, w którym znalaz³ siê ¦wiebodzin. W roku 1975 w Polsce dokonano kolejnej reformy administracyjnej. Likwiduj±c powiat utworzono gminy, które funkcjonuj± do dnia dzisiejszego. W roku 1990, po okresie socjalistycznym, odby³y siê pierwsze wolne wybory samorz±dowe. Burmistrzem ¦wiebodzina zosta³ Zdzis³aw Janczura (1990-1992) a nastêpnie Grzegorz Skurzyñski. Przewodnicz±cym Rady Miejskiej w ¦wiebodzine wybrano Eugeniusza Pihana. Od 1 stycznia 1999 r. zacz±³ funkcjonowaæ powiat ¶wiebodziñski; starost± zosta³ Grzegorz Tomys. Obecnie ¦wiebodzin jest stolic± powiatu oraz gminy. Po³o¿enie na szlakach handlowych oraz komunikacyjnych nadal sprzyja rozwojowi miasta i regionu.




Materia³ zosta³ opracowany przez Pana Tomasza Mo¿ejko. Artyku³ w ca³o¶ci pochodzi ze strony Urzêdu Miejskiego w ¦wiebodzinie.



komentarz[0] |

© 2001-2012 by Robert Ziach C&Co. A.G.™ ® 2012 by Schwiebus.pl
Wszelkie prawa zastrze¿one.

0.019 | powered by jPORTAL 2